Thank you

Kijk met ons terug naar wat de ICEJ samen met u heeft mogen doen om Israël te zegenen in 2022

JANUARI – VISIE
Het jaar begon zoals gewoonlijk met een speciale maand van bidden en vasten onder onze leiding en staf in Jeruzalem over het komende jaar. Toen we de Heer zochten, voelden we ons eerst ertoe geleid om onze jaarlijkse Envision-conferentie voor voorgangers en bedieningsleiders uit te breiden van het normale vierdaagse schema eind januari naar een evenement van een maand dat tot ver in februari zou duren. Vier weken lang boden we keynote-boodschappen, informatieve webinars en VOD-seminars over fascinerende Bijbelse en actuele thema’s, virtuele live-bezoeken aan belangrijke plaatsen in Israël en wereldwijde gebedssessies. Uiteindelijk trok de online Envision-conferentie bijna 900 christelijke voorgangers en leiders uit meer dan 50 landen.

FEBRUARI – OEKRAÏNE CRISIS
De ICEJ begon in 2022 met het helpen van honderden Joodse immigranten om zich in Israël te vestigen, waaronder veel Ethiopische Joden die aankwamen als onderdeel van de luchtbrug “Operatie Rock of Israel”. Toen kwam eind februari de Russische invasie van Oekraïne, die een golf van Aliyah naar Israël veroorzaakte die het hele jaar door alleen maar is gegroeid. De Christelijke Ambassade begon onmiddellijk geld in te zamelen om in de dringende behoefte te voorzien toen Kiev en andere Oekraïense steden werden belegerd en westerse sancties de Russische economie op zijn kop zetten. Binnen enkele dagen reageerden christenen over de hele wereld genereus, waardoor de ICEJ een belangrijke partner kon worden in de noodinspanningen van Israël om Oekraïense en Russische joden te helpen het conflict te ontvluchten.

mass aliyah from Ukraine

MAART – MASSALE ALIYA
Terwijl de meedogenloze aanval van Rusland op Oekraïne doorging, vluchtten miljoenen oorlogsvluchtelingen naar het westen naar Midden-Europa, met tientallen Joden die graag in veiligheid wilden komen in Israël. De ICEJ sloot zich aan bij de massale inspanning om Oekraïense Joden te evacueren, voor hen te zorgen in noodcentra onderweg, ze naar Israël te vliegen en degenen die in het land aankwamen te helpen. De meest dringende noodzaak was om tientallen oudere Joden uit Oekraïne op te halen, waaronder veel overlevenden van de Holocaust, die vastzaten in hun huizen of ondergrondse schuilplaatsen als gevolg van de voortdurende Russische bombardementen. Als reactie hierop sponsorde de Christelijke Ambassade een speciaal evacuatieteam dat tientallen overlevenden van de Holocaust redde uit belegerde steden – een moedige poging die veel media-aandacht trok in Israël en wereldwijd.

Passover distribution 2022

APRIL – PAASGESCHENKEN
Terwijl de ICEJ bleef helpen met de massale golf van Joodse immigranten uit Oekraïne en Rusland, bereidden we ons ook voor op onze traditionele Pesach-hulp aan behoeftige Israëlische gezinnen. Dit was de eerste Pesach sinds de coronacrisis begon af te nemen en veel Joodse gezinnen stonden te popelen om weer samen feest te vieren. Naast het verstrekken van cadeaupakketten aan kansarme Israëlische gezinnen en het sponsoren van sedermaaltijden voor groepen, hebben we ook welkomstmanden bezorgd aan honderden nieuw aangekomen immigranten uit Oekraïne, Rusland en Ethiopië die hun eerste Pesach in het Beloofde Land doorbrachten. Ondertussen sloot de ICEJ april af met een speciale uitzending op Yom HaShoah (Holocaust Remembrance Day) om onze unieke samenwerking met Yad Vashem onder de aandacht te brengen.

MEI – HAIFA HOME
Onder de aanhoudende toestroom van duizenden Oekraïense en Russische Joden naar Israël waren veel oudere immigranten, en in mei begon het speciale tehuis voor Holocaust-overlevenden van de ICEJ in Haifa nieuwe inwoners op te nemen die het conflict in Oekraïne ontvluchtten. Ze hadden allemaal moeilijke verhalen over het overleven van de genocide door de nazi’s als jongeren en nu opnieuw de verschrikkingen van de oorlog moeten meemaken. Veel van de oudere bewoners van het Haifa Home waren ook getroffen door de recente Russische invasie, die ook bij hen oorlogsherinneringen opriep, maar het ICEJ-team in het Home was er om hen te troosten.

JUNI – ETHIOPISCHE ALIYAH
De ICEJ bleef een sleutelrol spelen in de Ethiopische Aliyah door vluchten te sponsoren voor honderden Ethiopische Joden die in juni aankwamen als onderdeel van de vernieuwde luchtbrug vanuit Addis Abeba. Dit jaar hielp de Christelijke Ambassade ook Ethiopisch-joodse immigranten om zich aan te passen aan het leven in Israël door tal van integratieprojecten, zoals beurzen en computers voor veelbelovende Ethiopische studenten. Daarnaast hielpen we bij het renoveren en inrichten van huizen voor nieuwe Joodse immigranten uit andere landen. Ondertussen begon de ICEJ een speciale computercursus voor Israëlische Arabieren te sponsoren, bedoeld om hen te helpen een goede baan te vinden in de bloeiende hi-tech sector van Israël.

JULI – BRANCHE ACTIVITEITEN
Het wereldwijde netwerk van bijkantoren van de ICEJ was dit jaar weer zeer actief, door steun voor Israël in hun respectievelijke landen op te bouwen, onze sociale hulpprojecten te ondersteunen, contact op te nemen met hun lokale Joodse gemeenschappen, te verdedigen tegen antisemitisme en antizionisme, en nog veel meer. In juli hield ICEJ-Duitsland een gebedsmars door het centrum van Stuttgart, bijgewoond door honderden christenen. ICEJ-Finland organiseerde een speciale foto-expositie met een Israël-thema om steun te werven voor behoeftige Israëlische kinderen. En de ICEJ wijdde een gerestaureerde ondergrondse schuilkelder, gefinancierd door ons Amerikaanse filiaal, in voor een Jemenitisch-joodse kibboets net buiten Gaza. Elders tijdens de zomer namen ICEJ-kantoren in Costa Rica, Fiji, Liberia, Mexico, Panama en Slowakije allemaal deel aan pro-Israëlische vieringen, terwijl nieuwe nationale vertegenwoordigers officieel werden geïnstalleerd in Azerbeidzjan, Kameroen en de Centraal-Afrikaanse Republiek.

AUGUSTUS – BOMSCHUILPLAATSEN
Tientallen schuilkelders die door de Christelijke Ambassade aan Israëlische gemeenschappen langs de grens met Gaza zijn geschonken, bewezen opnieuw hun waarde in een intense driedaagse rakettenoorlog die in augustus werd gelanceerd door de door Iran gesteunde Palestijnse Islamitische Jihad-terreurmilitie. De ICEJ begon ook geld in te zamelen om meer schuilkelders te bieden aan kwetsbare Israëlische steden, naast de 178 levensreddende schuilplaatsen die tot nu toe in Zuid- en Noord-Israël zijn geschonken. Ondertussen organiseerde ICEJ-Zwitserland later die maand een galafeest in Basel ter gelegenheid van de 125e verjaardag van het eerste zionistische congres in 1897.

Rosh Chodesh Prayer Call

SEPTEMBER – GEBEDSWACHTEN
Toen de Joodse Hoogtijfeesten naderden, waren de teams van de ICEJ voor hulp en thuiszorg druk bezig met het bezorgen van Rosh HaShana-vakantiegeschenkmanden aan honderden behoeftige Israëlische families in de aanloop naar het Joodse Nieuwjaar. Tegelijkertijd breidde de ICEJ zijn Rosh Chodesh online gebedsketting uit tot 240 uur lang, met kerken en gebedsgroepen uit meer dan 60 betrokken landen.
Een hernieuwde geest van gebed bleef door onze wereldwijde bediening stromen, terwijl de wekelijkse Global Prayer steeds meer grote gelovigen trok om zich bij ons aan te sluiten in voorbede, en er kwamen berichten van verhoorde gebeden en het vuur van opwekking uit vele landen.

Feast 2022 Roll Call of the Nations

OKTOBER – FEEST VAN LOOFHUTTEN
De ICEJ organiseerde in oktober zijn eerste persoonlijke viering van het Loofhuttenfeest in drie jaar, met meer dan 2.000 christenen uit 70 landen die in Israël bijeenkwamen voor de festiviteiten, terwijl duizenden meer deelnamen via ons speciale online streamingplatform. Dit allereerste ‘hybride’ Feest – met zowel fysieke als virtuele aanwezigen – begon met twee nachten van aanbiddingsdiensten op het Meer van Galilea, gevolgd door vijf dagen van evenementen in Jeruzalem, en vervolgens afgesloten met een solidariteitsbijeenkomst met Israëlische gemeenschappen in de buurt van de Grens van Gaza. De Israëli’s waren enorm bemoedigd om te zien dat zoveel christelijke bezoekers terugkeerden en hun steun betuigden aan het Joodse volk.

NOVEMBER – OUDEREN REDDEN
De Israëlische autoriteiten meldden dat dit jaar tot nu toe meer dan 60.000 nieuwe Joodse immigranten in Israël waren aangekomen, waarvan 80% uit Oekraïne en Rusland kwam om te ontsnappen aan het lijden en de economische onzekerheid veroorzaakt door het woedende conflict daar. Dit markeert het hoogste aantal Joodse immigranten naar Israël sinds de enorme golf van Sovjet Aliyah meer dan 20 jaar geleden afnam. De ICEJ bleef middelen vrijmaken om veel van deze nieuwkomers te helpen met Aliyah-vluchten, pre-Aliyah-voorbereidingen en om zich eenmaal hier met succes in het land te vestigen.
Zo hielp de ICEJ dit jaar bijna driehonderd kwetsbare, oudere Joden, waaronder ten minste 190 overlevenden van de Holocaust, om veilig naar Israël te komen.

DECEMBER – 5000 OLIM ONDERSTEUND
Terwijl de meeste aandacht voor Joodse immigratie naar Israël dit jaar uitging naar de grote golf van Aliyah uit Rusland en Oekraïne, werken Israëlische functionarissen ook om in de maand december enkele duizenden Ethiopische Joden naar huis te halen als onderdeel van de “Rots van Israël”. De ICEJ helpt enkele honderden van deze Ethiopische oliem met hun vluchten en andere onkosten om naar Israël te verhuizen. Terwijl de cijfers nog steeds oplopen naarmate we het einde van het jaar naderen, heeft de Christelijke Ambassade tot nu toe dit jaar al meer dan 5.000 Joden geholpen met Aliyah en absorptie – ons hoogste aantal in bijna drie decennia. Dit omvat gesponsorde vluchten voor meer dan 1.700 Joden die in 2022 thuiskwamen in Israël.

Vooruitblikkend naar 2023!

Met uw steun in het nieuwe jaar zullen we Joden naar huis blijven halen, hen helpen vestigen in het land, zorgen voor overlevenden van de Holocaust, kwetsbare Israëlische gemeenschappen beschermen, minderheden en worstelende families in Israël helpen, kerken en naties over de hele wereld beïnvloeden, en nog veel meer. Steun ons werk en doneer vandaag nog.

Door David Parsons, ICEJ woordvoerder