Heaven Reigns

De Heer is ‘Koning van de hele aarde’

Het thema van het Loofhuttenfeest van dit jaar is ontleend aan het boek Psalmen, waar de zonen van Korach verklaren: ‘Want God is de Koning van de hele aarde; lof zingen met begrip.’ (Psalm 47:7) Deze gedurfde proclamatie wordt ook eerder aangetroffen in deze zogenaamde “trooningspsalm”, wanneer de schrijver verklaart: ‘Want de Heer, de Allerhoogste, moet gevreesd worden, een grote koning over de hele aarde.’ (Psalm 47:2)

Koning David begeleidt de Ark van het Verbond naar Jeruzalem (Illustratie: Charles Delagrave)

Voor zowel joodse als christelijke tolken is vers 5 een sleutel tot het begrijpen van de context van deze koninklijke psalm. ‘God is opgegaan met een geroep, de Heer met het geluid van een bazuin.’ (Psalm 47:5) Joodse commentatoren beschouwen de zinsnede ‘God is opgestegen’ als een verwijzing naar het verhaal van koning David die de Ark van het Verbond brengt vanuit het huis van Obed-Edom in Kiriath-Jearim, een dorp dichtbij het huidige Abu Gosh. tijdens de westelijke klim naar Jeruzalem (zie 1 Kronieken 15). De Heer troont op de cherubs die de ark bedekken (2 Samuël 6:2, Psalm 99:1, enz.), en begaf zich naar Jeruzalem, de plaats die Hij uit alle stammen als woonplaats had uitgekozen en waar Hij Zijn naam (Deuteronomium 12:5).

Jeruzalem werd de plaats die niet alleen de hoofdstad was van David, de koning van Israël, maar daar werd ook de Heer op de troon gezet als Koning van de hele aarde. Daarom gebiedt de psalmist ook: ‘Zing lofzangen voor de Heer, die in Sion op de troon zit.’ (Psalm 9:11)

Verbazingwekkend genoeg was het vooral in de tijd van Israëls grootste koning dat God de grootste aanbidding ontving als Koning van Israël, en zelfs tot aan de uiteinden van de aarde. In tegenstelling tot koning Saul was David zich er volledig van bewust dat zijn eigen koningschap volledig afhankelijk was van het koningschap van God. Daarom zijn enkele van de mooiste Psalmen waarin God als de soevereine Koning van Israël wordt uitgeroepen, geschreven door David of door aanbiddingsleiders die hij heeft aangesteld. David begreep dat hoe groter hij het koningschap van God verheerlijkte, hoe meer hij tijdens zijn eigen regering de trouwe hand van God kon verwachten.

Het is dan ook geen verrassing dat enkele van de krachtigste verkondigingen van Gods koningschap in het boek Psalmen te vinden zijn. Ongeveer veertig Psalmen verklaren Hem als de opperste heerser, volledig op de troon, als Koning van de hele aarde (Psalm 47), en in de hemel (Psalm 11:4), over Jakob (Psalm 59:13), en over de natiën (Psalm 22:28). De psalmisten begrepen dat deze Koning, die ook verheven is als Schepper van hemel en aarde, de volledige controle heeft over de aangelegenheden van deze wereld.

Zelfs in vijandige tijden, toen de vijand de volledige controle over Gods volk leek te hebben verworven en als een vloed binnenkwam, begrepen mannen van God dat dit niets aan het soevereine koningschap van God zou veranderen. Dat is de reden waarom de profeet Daniël, zelfs in de meest vijandige cultuur van Babylon en terwijl hij in ballingschap diende voor een koning die zojuist de heilige stad en de Tempel had verwoest, kon verklaren dat zijn God ‘… tijden en seizoenen verandert; hij zet koningen af en stelt koningen aan; Hij geeft wijsheid aan de wijzen en kennis aan hen die inzicht hebben’ (Daniël 2:21). Zelfs in gevangenschap en te midden van de meest ongunstige omstandigheden zou dit niets veranderen aan het feit dat God volledig op de troon zat en de macht had. Daniël diende als premier van de heidense heerser Nebukadnezar en kondigde het oordeel aan over deze vermeende heerser van de wereld. God zou Nebukadnezar oordelen totdat hij erkende dat ‘de hemel regeert!’ (Daniël 4:26); en inderdaad dat ‘de Allerhoogste het koninkrijk der mensen regeert en het geeft aan wie hij wil.’ (Daniël 4:32)

Ook deze zelfde Psalm 47 kent een rijke christelijke traditie. Sinds de tijd van de Reformatie wordt op Hemelvaartsdag de proclamatie ‘God is met een gejuich opgegaan’ gelezen. Maarten Luther noemde deze psalm: ‘Christus is opgestegen naar de hemel, uit de zonen van Korach.’ De vroege apostelen zagen de opgestane Christus ook als gezeten aan de rechterhand van de Vader. In de brief van Paulus aan de Efeziërs beschrijft hij dit concept op een wonderbaarlijke manier, namelijk dat God ‘… hem uit de dood heeft opgewekt en hem aan zijn rechterhand heeft gezet in de hemelse gewesten, ver boven alle heerschappij en autoriteit en macht en heerschappij, en boven elke naam die genoemd wordt, niet alleen in dit tijdperk maar ook in het komende tijdperk. En hij legde alle dingen onder zijn voeten en gaf hem als hoofd over alle dingen aan de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van hem die alles in allen vervult.’ (Efeziërs 1:20-23)

Dat betekent dat er niets wordt weggelaten dat niet onderworpen is aan de heerschappij van Christus. Zijn heerschappij overstijgt elke poser die zich op aarde zou kunnen manifesteren. Christus is boven alle tegenstanders verrezen. En Paulus bevestigt aan de kerk van Efeze dat dit hemelse rijk precies is waar de gelovige nu al in Christus zit (Efeziërs 2:6).

Deze koninkrijksregering van Christus manifesteert zich echter op manieren die de menselijke verwachtingen tegenspreken. Het was geen ‘heers alles’ en ‘claim alles’-benadering voor de vroege apostelen. Integendeel! Ja, het was God die hen altijd naar de triomf in Christus leidde (2 Korintiërs 2:14). Maar tegelijkertijd konden Petrus, Paulus en Jakobus zich ook verheugen over verschillende tegenslagen, waaronder gevangenschap. Aan de ene kant konden ze Christus de Koning hoog en verheven zien zitten terwijl hij zich in de koude gevangeniscellen van verre Romeinse provincies bevond. Toch kenden ze ook Zijn heerschappij toen ze getuige waren van de kracht van God aan het werk, zoals in Efeze, waar Gods koninkrijk zich manifesteerde met ongewone wonderen, genezingen, tekenen en wonderen (Handelingen 19:11-12).

De apostel Paulus in de gevangenis, zeker van zijn hoop (afbeelding: © Lars Justinen)

Opgesloten zitten in een gevangeniscel was voor hen geen tegenspraak toen zij ook het Koninkrijk van God in werking zagen terwijl ze het zuivere Evangelie van het Koninkrijk predikten. Het was veeleer een essentieel onderdeel van het Koninkrijksleven. Tegen de gelovigen in Thessalonicenzen verklaarde Paulus zelfs dat hun huidige tijd van lijden het bewijs was dat zij ‘het Koninkrijk waardig’ waren bevonden (2 Thessalonicenzen 1:5).

In zijn inleiding op het boek Openbaring plaatst de apostel Johannes deze spanning volledig in beeld: “Ik, Johannes, jouw broer en partner in de verdrukking en het koninkrijk en de geduldige volharding die in Jezus zijn, was op het eiland Patmos genaamd. verslag van het woord van God en het getuigenis van Jezus.” (Openbaring 1:9) Zijn deelgenootschap was zowel in het Koninkrijk als in verdrukking.

Johannes zag verder het Koninkrijk van God volledig voltooid aan het einde van zijn grote visioen. God woont bij de mensen. De Bruid van het Lam is een verheerlijkte stad Jeruzalem die uit de hemel neerdaalt terwijl de Heer elke traan wegveegt. De vroege kerkvaders hoopten allemaal op deze grote toekomstige manifestatie van Gods koninkrijk. En wat zij in hun respectievelijke levens en tijden ervoeren was slechts een voorproefje van ‘de machten van de komende eeuw’ (Hebreeën 6:5). In hun geest zaten ze al met Christus in hemelse gewesten, maar tegelijkertijd waren ze nog steeds hier in een onrustige wereld vol trauma en drama.

En terwijl ze wachtten op de komst van de Koning, verwachtten ze ook dat Jezus ‘het koninkrijk voor Israël zou herstellen’ (Handelingen 1:6). De reden was simpel, omdat ze talloze passages vonden die spraken over een hersteld koninkrijk voor Israël, zoals ze dat hadden onder koning David:

‘Zie, de dagen komen, spreekt de Heer, dat Ik voor David een rechtvaardige Spruit zal verwekken, en hij zal als koning regeren en verstandig handelen, en gerechtigheid en gerechtigheid in het land uitvoeren. In zijn dagen zal Juda gered worden, en Israël zal veilig wonen. En dit is de naam waarmee hij genoemd zal worden: ‘De Heer is onze gerechtigheid.’ (Jeremia 23:5-6)

Het huidige herstel van de moderne staat Israël is dus niets minder dan dat God Zijn platform bouwt voor een volledig herstel van Zijn koninkrijk voor Israël, waar de Koning der Koningen spoedig naar zal terugkeren. Dit is het herstelde koninkrijk waar de eerste discipelen naar verlangden. En daarom is de jaarlijkse Jeruzalemmars tijdens het Loofhuttenfeest niet alleen een solidariteitsmars voor de staat Israël, maar ook een profetische manifestatie van de naties die naar Jeruzalem trekken als erkenning voor de heerschappij van de Koning der Joden over hun land. leeft. Dit alles betekent dat God ons aanmoedigt om te hopen op een groot toekomstig koninkrijk, de ultieme hoop en het doel van ons geloof.

Toch verwacht God van ons dat we de hemelse Koninkrijksrealiteit in het hier en nu naleven. De theoloog George Eldon Ladd heeft deze realiteit vastgelegd in de titel van zijn boek ‘The Presence of the Future’. De taak die voor ons ligt is om de uitdagingen van vandaag te overwinnen, of om vandaag te overwinnen, zoals sommige vertalingen het stellen. Hoewel we nog niet in een volmaakte wereld leven, verwacht God van ons dat we zijn Koninkrijksrealiteit in deze huidige duisternis uitleven, net zoals Daniël deed te midden van een kwaadaardig Babylonisch systeem. Daniël zag de koning hoog en verheven, en geloofde in Hem, ook al maakte hij enkele van de moeilijkste uren uit de Joodse geschiedenis mee.

Onze God en Koning aanbidden op het Loofhuttenfeest 2008 (foto: ICEJ)

Om deze reden richt het feestthema dit jaar onze blik op het eeuwige Koningschap van Jezus. We leven in een wereld met ongekende uitdagingen. In veel landen worden de bijbelse waarden van familie, geslacht en persoonlijke identiteit ernstig aangevallen. De druktrekker van de mondiale LGBTQ-beweging heeft al de poorten van veel te veel kerken binnen mogen komen.

Bovendien worden we geconfronteerd met een ongeëvenaarde poging van een mondiale elite om de wereld onder controle te krijgen, die tijdens de recente coronaviruspandemie een grote sprong in die richting heeft gemaakt. Zelfs nu neemt de Wereldgezondheidsorganisatie nieuwe wetten aan die tot doel hebben de soevereiniteit van individuele natiestaten terzijde te schuiven.

AI in het leger (afbeelding: www.analyticsinsights.net)

Een nog nieuwere en snelgroeiende bedreiging is kunstmatige intelligentie. Door de mens gemaakte en zelfs door de computer gegenereerde algoritmen zullen binnenkort niet alleen cruciale beslissingen nemen in de operatiekamers van ziekenhuizen, maar ook onze auto’s besturen. Onheilspellend genoeg neemt AI in sommige oorlogsgebieden al beslissingen over leven en dood over mensenlevens. Zeker, AI zal in veel opzichten het dagelijks leven van veel mensen verbeteren en mogelijk zelfs levens redden. Maar er zit al een donkere kant aan. De Israëlische filosoof Yuval Noah Harari heeft onlangs voorgesteld om AI een nieuw heilig boek te laten schrijven dat niet alleen de Bijbel maar de heilige boeken van alle wereldreligies zal vervangen, om één door iedereen aanvaarde waarheid vast te stellen.

Tegelijkertijd nemen antisemitisme en anti-Israëlisme in de meeste postchristelijke landen toe. Sommigen gebruiken het Wereldgerechtshof om Israël af te schilderen als een apartheidsstaat, wat tot meer boycots zal leiden en Israël met een pariastatus zal opzadelen. Bovendien zijn andere mondiale uitdagingen, zoals de stijgende inflatie, zelfs onder veel gelovigen een ernstige reden tot bezorgdheid.

De boodschap te midden van deze chaos is voor ons vandaag de dag dezelfde als in de tijd van Korach de Psalmschrijver of Daniël in Babylon: De Heer regeert! Ja, de hemel regeert! Onze Heer is een grote Koning over de hele aarde!

God verwacht van ons dat we niet alleen wachten op de toekomstige glorie van Zijn komst, maar dat we werken aan de opbouw van Zijn Koninkrijk totdat Hij komt om Zijn aardse troon op te nemen. Daarom schrijft het boek Openbaring dit over de toekomstige bewoners van het Nieuwe Jeruzalem: “Degene die overwint zal deze erfenis hebben, en ik zal zijn God zijn en hij zal mijn zoon zijn.” (Openbaring 21:7) De vraag die we onszelf allemaal moeten stellen is: hoe doen we het in het overwinnen en overwinnen in onze donkere tijden. God is op zoek naar degenen die op de bres willen staan in gebed voor hun chaotische naties. Hij wil horen dat u het Hem vraagt en Hij zal u naties als erfenis geven (Psalm 2:8). Hij wil dat wij de strijd terugdringen bij de poort en het land veroveren dat Hij ons als erfenis heeft beloofd.

Terwijl we dit doen, kunnen we meedoen aan de lofzangen op de grote kroning. Psalmen 93 tot en met 99 zijn geschreven in even moeilijke tijden en luiden nog steeds: “De Heer regeert, laat de aarde zich verheugen!” (Psalm 97:1); “Zeg onder de volken: ‘De Heer regeert!’” (Psalm 96:10); “Alle uiteinden van de aarde hebben de redding van onze God gezien.” (Psalm 98:3)

Een aanbiddings- en dansvoorstelling op het Loofhuttenfeest 2004 (foto: ICEJ)

Dit jaar zullen we in zeer letterlijke zin “alle einden der aarde” hebben op het Loofhuttenfeest. Zij zullen naar Jeruzalem komen en een vreugdevol geluid maken voor hun God en Koning. Ze zullen afkomstig zijn uit de meest noordelijke delen van de aarde, uit de Arctische gebieden van Noorwegen, Finland en Rusland. Ze zullen afkomstig zijn van de meest zuidelijke punten van de continenten in Argentinië en Zuid-Afrika. Ze zullen afkomstig zijn van de meest afgelegen eilanden, van Fiji, Tonga en de Salomonseilanden. Gods Koninkrijksheerschappij heeft zich uitgebreid naar al deze afgelegen gebieden van de wereld en nu komen ze naar de stad van de grote Koning, om opnieuw hun toewijding aan de Koning der Koningen, aan Yeshua, onze Verlosser, te beloven.

Hoe groot de uitdagingen in uw land ook zijn, onthoud dat de hemel regeert! Hoe groot de bergen van tegenspoed of de onmogelijkheid van jouw situatie ook zijn, vertel hen: “Wie ben jij, o grote berg? Voor Zerubbabel [voor Jezus] zul je een vlakte worden.” (Zacharia 4:7)

Laten we ons verenigen om te overwinnen, samen te overwinnen en samen het doel van de Messias na te leven door zielen te verlossen en de werken van de vijand te vernietigen. Laten we grote daden verrichten totdat Hij komt. Moge de Heer u vanuit Zion zegenen terwijl u dat doet! De Heer regeert!

Door: dr. Jürgen Bühler, ICEJ-voorzitter