Rain over Jerusalem

De dagen rond Pinksteren waren dit jaar een unieke tijd die een smaak van opwekking in zich droeg. Veel gebedsinitiatieven culmineerden rond deze dagen, en het lijkt erop dat de hemel zijn kus gaf met ongekende laatste regens die tot ver in de maand juni duurden. We werden allemaal herinnerd aan de woorden van de profeet Joël: “Wees blij, o kinderen van Sion, en verheug u in de Heer, uw God… want Hij heeft voor u overvloedige regen uitgestort, de vroege en de laatste regen, als vanouds.” (Joël 2:23)

Speciaal gebedsinitiatief rond Pinksteren

Op Pinksteren dit jaar vierde de ICEJ drie jaar van onze Rosh Chodesh Prayer-keten, die begon op Pinksteren 2020 precies aan het begin van het Covid-seizoen. Het begon met een zachtmoedig gebed van 12 uur eind mei 2020. Aanvankelijk wisten we niet zeker of we 12 uur onafgebroken gebed konden vullen. Maar we hebben gezien dat deze eerste gebedsketen snel veranderde in een groeiende maandelijkse gebedsketen die nu elke maand meer dan 280 uur doorlopend gebed omvat met gebedsteams uit meer dan 80 landen – en door de genade van God blijft het groeien!

Toch gaat het niet om het aantal uren, maar om de antwoorden op gebeden die we hebben ervaren. In onze speciale 3-jarige jubileum Global Prayer Gathering in mei ontvingen we het ene getuigenis na het andere dat door deze nieuwe manier van bidden opwekking uitbrak in kerken in de Filippijnen, terwijl vooral jongeren op veel plaatsen in de wereld een gebedsopwekking ervoeren. In Thailand ging een ongewone deur open voor het Evangelie in een land dat nog nooit een ware opwekking had meegemaakt. En in sommige landen werden regeringsveranderingen gezien als een resultaat van gebed en werd aan veel persoonlijke behoeften voldaan. Ook getuigen veel naties dat er in deze gebedstijden een ongekende eenheid in hun land is gekomen tussen kerken, voorgangers en bedieningen. Onze ware kampioen in de maandelijkse gebedsketen van Rosh Chodesh is onze afdeling in de Filippijnen, geleid door pastor Stephen Mirpuri, die in onze huidige maandelijkse gebeden een netwerk van voorbidders heeft die meer dan 80 uur gebedstijd innemen. Thailand en India hebben ook hartstochtelijk het voortouw genomen met vele uren gebed in elk land.

Een ander opwindend gebedsinitiatief dat culmineerde op Pinksterzondag, 28 mei, was een 21-daagse gebeds- en vastenoproep die werd vergezeld door het International House of Prayer in Kansas City, de International Prayer Connect en Empowered21. Tussen deze drie bedieningen deden letterlijk miljoenen gelovigen over de hele wereld mee aan gebed en vasten voor Israël. De slotsessie vond plaats op de zuidelijke trappen van de Tempelberg in Jeruzalem. Een hoogtepunt was een hartstochtelijke oproep van Dr. Billy Wilson van Empowered21 om dit komende decennium te wijden aan het voltooien van de Grote Opdracht die Jezus aan zijn discipelen gaf om het Goede Nieuws van Jezus tegen 2033 naar alle volkeren te brengen, door velen beschouwd als de tweeduizendjarige verjaardag van de dood en opstanding van Jezus.

De week na Pinksteren werd in Jeruzalem het Jerusalem Prayer Breakfast gehouden met zo’n 500 afgevaardigden uit de hele wereld. Het begon in de Israëlische Knesset met groeten van leden van de Knesset en geselecteerde afgevaardigden van over de hele wereld. Ik zou een paar gedachten kunnen delen over Psalm 133.
De volgende ochtend vond het jaarlijkse Jerusalem Prayer Breakfast plaats met deelname van parlementsleden van over de hele wereld en voormalige staatshoofden. In een speciale dinersessie werden soortgelijke getuigenissen gedeeld zoals we die in onze eigen gebedscampagnes hebben ervaren: gebeden worden op verbazingwekkende manieren verhoord, zelfs op regeringsniveau. Het onderstreepte voor mij verder om moediger te zijn in onze gebeden en God te vragen om doorbraken, zelfs in hopeloze situaties.

Voormalig Minister van Religious Affairs Matan Kahana spreekt op een Knesset bijeenkomst tijdens de 2023 Jerusalem Prayer Breakfast (Photo: Jerusalem Prayer Breakfast)

Deze opwindende gebeurtenissen met Pinksteren werden echter enigszins overschaduwd door mediaberichten over het vijandige protest van een bekende en nogal agressieve Lehava anti-missionaire groep bij het evenement op de Zuidelijke Trappen. Sommige van de Hebreeuwse vaandels verklaarden dat christenen niet welkom zijn in Israël en dat ze ‘dieven’ zijn van de heilige plaatsen. Maar van alle kanten in Israël kwamen sterke veroordelingen van de protesten door Israëlische leiders, terwijl de Israëlische mediaberichten gunstig waren voor de biddende christenen.

Tijdens het Jerusalem Prayer Breakfast veroordeelden Israëlische parlementariërs de demonstraties eensluidend. De Israëlische functionarissen die de pro-Israëlische christelijke gemeenschap verdedigden, waren de voorzitter van de Knesset en de parlementsleden Matan Kahana, Ohad Tal en Tatiana Mazarsky, samen met voormalig parlementslid Rabbi Yehuda Glick. Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken en de locoburgemeester van Jeruzalem Fleur Hassan-Nahoum waren er ook snel bij om het antichristelijke protest aan de kaak te stellen, dat werd geleid door collega-locoburgemeester Arieh King, bekend als een radicale religieuze activist. Voor alle duidelijkheid, er was geen missionering bij het evenement, maar gelovigen kwamen om te bidden zoals Jeruzalem geroepen is om een “huis van gebed voor alle naties” te zijn (Jesaja 56:7).

Gebedsbijeenkomst tijdens Pinksterzondag op de zuidelijke trappen van Jeruzalem (Photo: All Israel News)

Ondanks het misplaatste protest kon niets afdoen aan het enthousiasme dat tijdens de pinksterdagen werd gevoeld. Een joodse oplettende vriend vertelde me onlangs: “Jürgen, er hangt iets in de lucht. Ik kan u niet vertellen wat het is. Misschien komt de Messias of zal er een groot spiritueel ontwaken plaatsvinden. Ik weet het niet zeker. Maar ik weet dat we voor iets heel groots staan.”
Ik ben het helemaal eens met mijn Joodse vriend. We voelden het allemaal tijdens Pinksteren dit jaar.

Door Jurgen Bühler, ICEJ-President