Wat is de ‘zegen’ van Genesis 12:1-3, en hoe kom je eraan?

En de Schrift, die voorzag dat God de heidenen door geloof zou rechtvaardigen, predikte het evangelie vooraf aan Abraham en zei: “In u zullen alle volken gezegend worden.” Dus dan worden degenen die gelovig zijn gezegend met het geloven van Abraham. (Galaten 3:8-9)

Genesis 12:1-3 is een fundamentele passage voor christenen die Israël vandaag liefhebben en steunen. Vraag de meeste christenen waarom ze achter Israël staan en ze zullen eerst Genesis 12:3 en hun verlangen om gezegend te worden citeren, maar dan zullen ze heel snel overspringen naar enkele favoriete verzen in de Hebreeuwse profeten over het herstel van Israël in de laatste dagen. Bovendien wordt de term “zegen”, of “zegen”, zo losjes gebruikt, dat het enigszins is verwaterd en de veel diepere betekenis ervan verloren is gegaan. We reduceren deze passage ook vaak tot een toverformule of eenvoudige wiskundige vergelijking dat als we Israël zegenen, we gezegend zullen worden. Dat leek me altijd een beetje te egoïstisch.

Daarom stelde ik mezelf twee belangrijke vragen: Wat is “de zegen van Abraham” in Genesis 12:1-3? En hoe ontvang ik het?

Is het een soort magisch poeder dat me rijk zal maken? En krijg ik het door voor Israël te bidden, Israël te verdedigen, aan Israël te geven of Israël te bezoeken?

Ik ontdekte dat de zegen van Abraham in Genesis 12:1-3 een veel hogere betekenis heeft dan veel christenen zich realiseren. Het is de oorsprong van het Verbond van Abraham en die eerste onthulling van Gods verlossende plan voor de hele wereld. In feite verwijst de apostel Paulus in Galaten 3:8-9 naar deze verzen als de eerste prediking van het Evangelie. We kunnen er dus het beste wat tijd doorbrengen om de volledige betekenis en betekenis ervan beter te begrijpen.

Merk eerst op dat God zegt: “Sta op en ga naar een land dat Ik je zal laten zien.” Het kostte geloof en veel moeite voor Abraham om gewoon een kijkje te komen nemen. Maar toen hij hier eenmaal was, zei God dat hij hem het hele land zou geven. Abraham wordt dus beschouwd als de Vader van het geloof in de ene ware Schepper God.

Ten tweede, wat betekent “zegenen” of “zegenen” werkelijk? Baruch in Hebreeuws. Over het algemeen betekent het ‘goed spreken over’ of ‘het goede wensen’. Maar de Bijbel definieert het woord “zegenen” duidelijk in zijn hoogste betekenis…

Romeinen 4:3-8 Want wat zegt de Schrift? “Abraham geloofde God en het werd hem toegerekend voor gerechtigheid.” Voor hem die werkt, wordt het loon niet geteld als genade, maar als schuld. Maar voor hem die niet werkt maar gelooft in Hem die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid, zoals David ook de zaligheid beschrijft van de man aan wie God gerechtigheid toeschrijft buiten de werken om: “Zalig zijn zij wiens wetteloze daden vergeven zijn, en wiens zonden bedekt zijn; Gezegend is de mens aan wie de Heere de zonde niet zal toerekenen.”

Paulus citeert hier uit Psalm 32:10-2.

De “zegen” die over Abraham kwam in Genesis 12:1-3 was dus een bloed dat zijn zonden bedekte, die over hem kwamen vanwege zijn geloof en hoop in het offer van de komende Messias. En toen die bedekking er eenmaal was, kon God hem op zoveel manieren zegenen en vermenigvuldigen en vermeerderen, totdat hij behoorlijk rijk werd.

Dit is de eerste prediking van het Evangelie, dat de gerechtigheid die door het geloof komt uw zonden bedekt en dat door Abrahams nakomelingen deze bedekking aan alle gezinnen van de aarde zou worden aangeboden.
Vanaf het begin heeft God dit heilsplan dat aan de hele mensheid werd aangeboden niet verborgen. Hij maakte het ook niet exclusief voor Israël. De beloofde Verlosser zou komen uit Abrahams “zaad” voor de hele mensheid.

Deze zegen over Abraham hielp Abraham en zijn nakomelingen te verzorgen en te beschermen terwijl ze door de tijd reisden om hun verlossende missie uit te voeren. Bileam liep er tegenaan toen hij door koning Balak werd gevraagd om ‘Israël te vervloeken’. We zien het in Numeri 23:7-8, Numeri 23:18-24 en Numeri 24:9. Hoewel Bileam het geld en de eer wilde die Balak hem bood, kon hij Israël niet vervloeken vanwege deze bedekking en schild over hen. Pas toen hij Balak adviseerde hoe hij Israël door overspel en afgoderij kon laten struikelen, werd deze haag doorbroken.

Welnu, als de “Zegen van Abraham” uiteindelijk een bloed is dat zijn zonden bedekt, hoe krijgen u en ik dan die zegen? Is het door voor Israël te bidden, aan Israël te geven, Israël te verdedigen of Israël te bezoeken? Ook hier spreekt de Bijbel duidelijk over hoe we de zegen van Abraham ontvangen…

Galaten 3:13-14 Christus heeft ons verlost van de vloek van de wet, omdat hij een vloek voor ons is geworden (want er staat geschreven: “Vervloekt is iedereen die aan een boom hangt“), opdat de zegen van Abraham over de heidenen in Christus Jezus zou komen, opdat wij de belofte van de Geest door geloof zouden ontvangen.

Die hoogste ‘zegen’ die over Abraham kwam, kan alleen door ons aan de voet van het Kruis worden verkregen! Dit is het Evangelie, dat voor het eerst aan Abraham werd gepredikt en aan alle families van de aarde werd beloofd.

Omdat we eeuwige redding hebben ontvangen door Jezus en het Joodse volk, moeten we hen dankbaar zijn en teruggeven. Ik bid voor Israël, ik geef aan Israël, ik kom op voor Israël en ik bezoek Israël, niet om er iets meer uit te persen, maar vanwege wat ik al van hen heb ontvangen door Christus. Dit is inderdaad de boodschap van Paulus in Romeinen 15:27…

Het beviel hen inderdaad, en zij zijn hun schuldenaren. Want als de heidenen deel hebben uitgemaakt van hun geestelijke dingen, is het ook hun plicht om hen in materiële dingen te dienen.

We zullen nooit in staat zijn om alles terug te betalen wat we door Israël hebben ontvangen, maar Paulus zegt dat we het op zijn minst moeten proberen.

door: David Parsons, ICEJ Vice President & Senior Woordvoerder