Als we dit jaar beschouwen als het feestthema van “The Land of Promise”, is er een neiging om zich te concentreren op het “Land”-gedeelte. En dit is begrijpelijk, want het land Israël is zo uniek, divers, overvloedig en boeiend. Je kunt van de majestueuze met sneeuw bedekte berg Hermon naar het glinsterende Meer van Galilea gaan, naar het laagste punt op aarde bij de ultrazoute Dode Zee, langs de opvallende Ramon-krater en eindigen bij de tropische Rode Zee.

Er zijn vruchtbare valleien zoals de Ayalon, Hula en Jezreel. Ook zijn er de glooiende heuvels van Judea en Shomron en het Carmel-gebergte, terwijl de kuststreek de schilderachtige vlaktes van Sharon en Shephela heeft, om nog maar te zwijgen van alle verleidelijke mediterrane stranden. Israël staat tegenwoordig ook bekend om zijn verbazingwekkende landbouwproducten, zijn geavanceerde druppelirrigatie en waterbehoud, en zijn expertise in het creëren van nieuwe groenten en fruit. Van keuze kaskerstomaten tot smaakvolle Medjool dadels tot pittige Jaffa-sinaasappelen, de successen van moderne Israëlische boeren zijn legendarisch. Israël heeft een van de meest voedzame binnenlandse voedselvoorraden ter wereld, zelfs boven Frankrijk en de VS. Het land exporteert ook hoogwaardige landbouwproducten in alle seizoenen, zelfs terwijl al zijn Arabische buren voedsel moeten importeren om hun mensen te voeden. En dit alles vindt plaats in een land dat grotendeels woestijn is.

Toch was het land Israël niet altijd zo vruchtbaar. In feite lag het land gedurende alle eeuwen van Joodse ballingschap verlaten en zou het zijn vruchten niet afwerpen voor een ander volk, net zoals de Bijbel zei dat het zou doen (Leviticus 26:20; Deuteronomium 11:16-17; Jeremia 18:15-17). Ondertussen stond het verspreide Joodse volk er niet om bekend dat het een ‘groene duim’ had. In zowel de christelijke als de islamitische landen waar de meeste Joden verspreid waren, was het hen grotendeels verboden om land te bezitten, wat betekende dat ze in feite het vermogen om te boeren verloren. Dit maakt de overvloed die vandaag uit het land Israël komt nog verbazingwekkender. Toch had God beloofd dat Hij op een dag het Joodse volk zou terugbrengen naar hun oude vaderland, en het land zou weer zijn vruchten voor hen geven, terwijl de woestijn “zou bloeien als een roos” (Jesaja 35:1; Ezechiël 34:25-29, 36:8, 29-36; Zacharia 8:11-12).

Als je je eenmaal realiseert hoe opmerkelijk deze profetische transformatie van het land Israël is, dan begint de focus zich te richten op het “Belofte” deel van “Het Land van Belofte” – en in het bijzonder op de God die al deze dingen beloofde. Daar hoort onze aandacht echt thuis! De landbelofte. Het hedendaagse herstel van het Joodse volk terug naar het land dat hen goddelijk beloofd is, is een ongelooflijk bewijs van de trouw, betrouwbaarheid en zelfs liefde van de God die we dienen. Elke christen zou verbaasd moeten zijn dat God zich heeft gehouden aan een belofte die vierduizend jaar geleden door de eed aan Abraham is gedaan, omdat het aantoont dat Hij absoluut kan worden vertrouwd om elke belofte na te komen die Hij ons in Christus heeft gedaan door het Nieuwe Verbond. Dit is tenslotte het hele punt van Hebreeën 6:13-20.

Dus, getuige zijn van Israëls voortdurende herstel in onze tijd zou ons geloof en ons ontzag voor God moeten opbouwen! Toch vragen sommige christenen zich nog steeds af of de terugkeer van de Joden naar het land Israël van God komt. Ze zeggen dat het slechts een ongeluk van de geschiedenis is of het resultaat van een ‘door de mens gemaakt zionisme’ vol onrecht. Anderen beweren dat de Joden hun recht op het Land hebben verspeeld door Jezus te verwerpen, of dat het Land alleen nodig was totdat Christus kwam en de Kerk werd geboren. Velen staan erop dat we ons meer zorgen moeten maken over verlossing dan over welk fysiek stuk land dan ook. En dan zijn er nog degenen die de landsbelofte volledig vergeestelijken tot het punt dat het geen aardse relevantie heeft. Maar denk er eens over na! Als we van iemand houden, moeten we dan onze beloften aan hem of haar niet nakomen? Je kunt je partner of kind vertellen dat je van ze houdt wat je maar wilt, maar als je je beloften aan hen begint te breken, klinkt het alleen maar hol.

Daarom is de landsbelofte vandaag de dag nog steeds van belang. Gods trouw aan Zijn eed is het kenmerk van Zijn liefde! Inderdaad, het karakter van God zelf staat op het spel over Zijn trouw om Zijn belofte na te komen om het Land Israël aan Abrahams nakomelingen te geven als een “eeuwig bezit” (Genesis 17:8). Nu zijn er inderdaad prachtige spirituele lessen voor ons eigen leven die we kunnen trekken uit het Bijbelse verhaal van het Beloofde Land. Maar voordat we daarheen gaan, laten we eerst proberen de aard van de landbelofte beter te begrijpen en hoe het in de hele Schrift wordt behandeld. Toevertrouwd met Gods land.

Duidelijk beschrijft de Bijbel hoe God oorspronkelijk het land Kanaän aan Abraham en zijn natuurlijke nakomelingen beloofde door Isaak en Jakob (Genesis 13:15, 15:17-21, 17:5-8, 28:13, 35:12; Psalm 105:8-12). Maar de aard van de titel die Abraham en zijn nakomelingen ontvingen, is de sleutel tot het begrijpen van het eeuwige doel achter deze belofte. Als voormalig praktiserend vastgoedadvocaat was ik gewend om meningen te geven over eigendom voor landeigenaren die ik vertegenwoordigde. En ik verbaas me over de overeenkomsten tussen de goddelijke landbelofte aan Israël in de Bijbel en eigendomsbewijzen van vandaag. De concessiegever en de begunstigde worden gespecificeerd, er zijn duidelijke woorden van overdracht en garantie van eigendom, en er zijn verschillende consistente ‘meets-and-bounds’ beschrijvingen van de precieze overgedragen landen (Genesis 15:18-21; Numeri 34:2-12). Maar wat is precies de aard of het soort titel dat Israël kreeg? Normaal gesproken, wanneer iemand een stuk eigendom aan een andere persoon overdraagt, leveren ze de titel in “fee simple absolute”, wat betekent dat de concessiegever al zijn rechten en vorderingen in het land overdraagt aan de begunstigde en hij niets behoudt. Als de begunstigde vervolgens een biertent op het terrein wil bouwen, kan de voormalige eigenaar daar niets aan doen.

Maar zo heeft God Abraham en zijn erfgenamen niet de titel van het land gegeven. Hij gaf het Land niet zomaar schots en scheef. Hoe dat komt? In Zijn verbond met Abraham koos God zowel het land als het volk Israël met het oog op de verlossing van de wereld, zodat zij samen een natie zouden vormen die na verloop van tijd alle middelen zou leveren die we nodig hebben voor redding (Genesis 12:1-3; 17:4-8; 22:15-18; Psalm 105:8-11; Handelingen 7:2-5; Romeinen 9:4-5; Galaten 3:7-8). Maar in Zijn verbond met Mozes stelde God voorwaarden aan Israëls recht om het land in bezit te hebben. Deze worden samengevat in Leviticus 26 en Deuteronomium 28, waarin de morele eisen werden uiteengezet waaraan Israël moest voldoen om in het land te blijven dat aan hen was gegeven. Anders zwoer God hen te verbannen als corrigerende maatregel. Toch betekende verlies van bezit niet het verlies van de onderliggende titel, want Hij beloofde ook altijd te komen om hen te vinden en terug te brengen naar het Land (Leviticus 26:40-45). Waarom? Omdat Hij Abraham al door een gezworen eed had beloofd het Land aan zijn nageslacht te geven als een “eeuwig bezit” (Genesis 17:8).

Als God het Land nu gewoon aan de Israëlieten zou overhandigen in ‘fee simple absolute’, zou Hij niet het recht hebben om later langs te komen en deze voorwaarden op te leggen. Wat dit betekent is dat Israël in feite de titel van het Land ontving in de aard van een vertrouwen, waarbij God het uiteindelijke eigendom behoudt, maar het Land kanaän aan hen toevertrouwt om Zijn plan voor het verlossen van de wereld te bevorderen. Ze hebben een titel exclusief van elke andere eiser, maar het is geen absoluut eigendom vrij van enige verplichting jegens God of anderen. In deze vertrouwensrelatie is Israël zowel een trustee als een begunstigde, omdat het Land er was om hen in de loop van de tijd te beschermen en voor hen te zorgen.

En zelfs wij heidenen zijn begunstigden van die vertrouwensrelatie, want uiteindelijk kwam de redding ook tot ons. We zien deze vertrouwensrelatie in Leviticus 25, waar de Heer de geboden opstelt om het Jubeljaar om de 50 jaar te vieren. Een van Zijn kerngeboden was dat elk familie- of stamland dat verloren was gegaan als gevolg van schulden moest worden teruggegeven aan hun oorspronkelijke eigenaars, terwijl geen enkel deel van het land permanent kon worden verkocht, “want het Land is Van Mij” (Leviticus 25:23). Dit vertrouwen komt ook tot uiting in de intrigerende woorden van overdracht in de passage waarin God Jakob verzekert: “Het land dat Ik Abraham en Isaak gaf, geef Ik u; en aan uw nakomelingen na u [zal] Ik dit land geven.” (Genesis 35:12) Hier zegt de Heer dat Hij het Land al heeft gegeven (verleden tijd), Hij geeft het Land (tegenwoordige tijd) en Hij zal het land geven (toekomstige tijd) – alles in één vers. Dit spreekt van Gods voortdurende, blijvende toevertrouwen van het land aan Abrahams nakomelingen, met behoud van het uiteindelijke eigendom.

Deze unieke vertrouwensrelatie met betrekking tot het land en het volk van Israël, waardoor ze zich hebben afgescheiden en weer bij elkaar zijn gekomen op verschillende voorbestemde tijden, heeft al die tijd Gods plan voor wereldverlossing uitgewerkt. Israël heeft zijn eigendom van het Land nooit verspeeld. God heeft nooit teruggekomen op Zijn Landsbelofte aan Abraham. En de landsbelofte wacht nog steeds op een ultieme toekomstige vervulling. We zien dit bijvoorbeeld in de eenvoudige maar krachtige woorden: “Ik zal je rust geven.” Ondanks de twijfels van sommige christenen bevestigt het Nieuwe Testament op tal van plaatsen dat Israël inderdaad een toekomstige bestemming heeft in het Land van Belofte, en één ‘bewijstekst’ is te vinden in het boek Hebreeën. het trekken van een analogie met het falen van de Israëlieten in de woestijn om de rest binnen te gaan die hen beloofd was in het land Kanaän. Nu komt deze belofte van rust voort uit een emotioneel gesprek tussen God en Zijn dienaar Mozes in de dagen na de eerste geven van de Tien Geboden. De Heer was nog steeds boos over de zonde van het Gouden Kalf en zei tegen Mozes dat hij en het volk zonder Hem naar Kanaän moesten gaan, opdat Hij hen onderweg niet zou “verteren”. Maar Mozes pleitte voorbede en God gaf toe en zwoer: “Mijn Tegenwoordigheid zal met u meegaan en Ik zal u rust geven.” (Exodus 33:14)

Deze belofte van rust in het land wordt vervolgens elders in de boeken van Mozes herhaald, waaronder in Deuteronomium 3:20, 12:9 en 25:19. Nu beweren sommigen dat deze beloofde rust werd vervuld toen Jozua het volk leidde bij het veroveren van het land, waarbij ze passages als Jozua 21:44 citeren: “De Heer gaf hen overal rust, volgens alles wat Hij aan hun vaderen had gezworen …” Toch staat de schrijver van Hebreeën erop dat als Jozua echt had als zij de door God bedoelde rust hadden gekregen, zou het voor David niet nodig zijn geweest om later te spreken over een toekomstige rustdag in Psalm 95:9-11.

Alles bij elkaar geven deze verzen duidelijk aan dat Het Gods bedoeling is dat Israël op een dag een permanente rust ingaat in het land dat hun is beloofd als een “eeuwig bezit”. Het is een rust waarbij de natie nooit meer hoeft te worstelen om het land te bezitten en eindelijk kan rusten van hun werken – wat betekent dat ze streven naar gerechtigheid door de wet – net zoals God rustte van Zijn werken. Het boek Hebreeën bevestigt dit in de eenvoudigste bewoordingen: “Er blijft dus een rust voor het volk van God.” (Hebreeën 4:10; zie ook Hebreeën 4:1)

Tot op de dag van vandaag is de belofte van een blijvende rust voor Israël terug in het Land nooit volledig vervuld. Maar we zijn nu getuige van een proces van herstel dat uiteindelijk zal eindigen in Israël als een natie die deze rust in hun voorouderlijk vaderland binnengaat. Zij zullen eindelijk voldoen aan de voorwaarden die God heeft gesteld aan hun recht om het land in bezit te hebben, omdat zij zich dezelfde verzoening zullen hebben toegeëigend die u en ik door geloof hebben aanvaard om onze rust in Jezus binnen te gaan. Israël (Deuteronomium 32:43). Wanneer die dag aanbreekt, zal Israël niet langer hoeven te streven naar gerechtigheid door hun eigen inspanningen. Hun angst voor vijanden en ballingschap zal voorbij zijn.

En zelfs de hele wereld zal in rust zijn in wat wij het Millennium of Messiaanse Tijdperk noemen. U en ik zullen opnieuw profiteren van die unieke vertrouwensrelatie tussen God en het land en het volk van Israël. Ons eigen beloofde land. Nee twijfel, er zijn veel belangrijke lessen die we voor onze eigen spirituele wandeling kunnen trekken uit de Bijbelse waarheden rond het Land van Belofte. We hebben allemaal preken gehoord over hoe we allemaal een beloofd land van God hebben, maar de reuzen moeten bevechten om te bezitten wat rechtmatig van ons is. Dit is een land dat voor ons zal zorgen, en als we de Heer behagen, zullen we rust hebben van onze vijanden. Dit zijn allemaal geldige en nuttige en inspirerende analogieën. Maar laten we ons beperken tot wat we kunnen wegnemen van dit begrip dat God het land aan Israël heeft toevertrouwd voor Zijn goddelijke doeleinden.

Wanneer de Heer ons ons eigen beloofde land geeft – een bediening, een gebouw, een bedrijf – is dat omdat Hij een goddelijk doel in en door ons leven wil bereiken. Maar wat Hij ons ook geeft, het is nooit echt van ons. Hij vertrouwt ons eenvoudigweg toe wat we nodig hebben om Zijn Koninkrijksdoelen na te streven. We kunnen het niet zomaar verspillen aan onze eigen genoegens. We hebben verplichtingen tegenover Hem en tegenover anderen. Het Nieuwe Testament noemt dit vaak “rentmeesterschap”. Jezus spreekt inderdaad in verschillende gelijkenissen over goede en slechte “rentmeesters” in het Koninkrijk van God (zie bijvoorbeeld Matteüs 20:1-16; Lucas 12:42, 16:1-8). Paulus drong er ook bij gelovigen op aan om hem en zijn medeapostelen te beschouwen als “dienaren van Christus en rentmeesters van de mysteries van God. Bovendien wordt van rentmeesters verlangd dat ze trouw worden bevonden.” (1 Korintiërs 4:1-2) Elders zegt Paulus dat we “goede rentmeesters van de veelvuldige genade van God” moeten zijn (1 Petrus 4:10; zie ook Kolossenzen 1:25). Paulus zegt ook dat hem “het evangelie was toevertrouwd” (1 Tessalonicenzen 2:4).

God vertrouwt ons alles toe wat we nodig hebben om Zijn eeuwige doelen in ons leven te vervullen. Maar uiteindelijk is het allemaal van Hem en zijn we slechts beheerders en rentmeesters van Zijn genade en voorziening. We hebben geen absoluut eigendom of bezitten niets voor onszelf, maar zijn verbleven in deze wereld. Toch voorziet God in alles wat we nodig hebben naar Zijn rijkdom in heerlijkheid (Filippenzen 4:19). Dit is een voortdurende, blijvende belofte van Zijn voorziening – verleden, heden en toekomst. En het eindigt met alle verlosten – inclusief Israël – die die beloofde rust van Zijn glorieuze, eeuwige heerschappij binnengaan! Ondertussen moeten we ons blijven verbazen en geïnspireerd door de trouw van God om de vruchtbare milddadigheid van het land Israël vrij te geven aan een Joods volk dat uit de vier hoeken van de aarde is herpakt. Dat zou iets moeten doen voor ons geloof in Hem en ons vertrouwen dat God elke goede belofte die we in Christus Jezus hebben, zal uitvoeren!

Geschreven door David Parsons, ICEJ vice-president & senior-woordvoerder