Jews in white at the Western Wall

We zijn vorige week begonnen met een lesreeks op de Joodse hoge feestdagen in de herfst, met een uitstekend gesprek over Rosh Hashana van mijn collega Dr. Mojmir Kallus. Vandaag ga ik in op de betekenis van Jom Kippoer, de Grote Verzoendag, die elk jaar de meest heilige dag op de Joodse kalender is. En volgende week zullen we het hebben over de profetische betekenis van Succot, of het Loofhuttenfeest, dat we over een paar weken hier in Israël zullen vieren.

Yom Kippoer is de heiligste dag op de Joodse kalender en we kunnen erover lezen in een aantal passages in de Bijbel, maar ik wil naar twee specifieke passages verwijzen. Een daarvan is Leviticus hoofdstuk 23, dat spreekt over alle herfstvakanties en alle feestdagen gedurende het jaar. Het begint met de Shabbat, de voorjaarsvakantie en dan de herfstvakantie die begint met het Bazuinenfeest, of Rosh HaShana. Dan staat er in Leviticus 23:26 dat de tiende dag van de zevende maand “voor u een tijd van heilige samenkomst zal zijn”, en “u zult uzelf vernederen” en een voedseloffer aan de Heer aanbieden, en u zult niets doen werken op deze dag. “Want het is Yom Kippoer (de Grote Verzoendag), om voor u verzoening te doen voor de Here, uw God.” Wie op diezelfde dag niet gekweld wordt, zal van Zijn volk worden afgesneden. Wie op die dag ook maar enig werk doet, die persoon zal God onder Zijn volk vernietigen. Het is een eeuwige inzetting voor al uw generaties in al uw woonplaatsen. Het zal voor u een sabbatsabbat van “plechtige rust” zijn. Je kunt dit in het Hebreeuws vertalen als een sabbat van volledige rust.

Welnu, Yom Kippoer is vandaag nog steeds een zeer plechtige dag hier in Israël. Als je hier woont, zul je zien dat zelfs onder de seculiere mensen, zelfs mensen die misschien atheïsten zijn, ze dit nog steeds als een kernonderdeel van de Joodse traditie zien en ze vasten op deze dag. Ze schatten vandaag dat 80% of meer van de bevolking hier in Israël op Jom Kippoer vast. De Bijbel spreekt eigenlijk niet over vasten in het bijzonder, maar zegt dat je “je ziel moet kwellen”. Dus ze vasten, ontmoeten elkaar in de synagogen en bidden. En de weken daarvoor zijn ook een seizoen van voorbereiding. Elke ochtend kun je de sjofar horen blazen in de synagogen terwijl de mensen zich klaarmaken en hun hart voorbereiden om God te ontmoeten. Ze vragen de Heer om vergeving en proberen zich te verzoenen met buren en vrienden. Het is dus een zeer unieke tijd in de Hebreeuwse kalender voor Israël.

High Priest and garments

We zijn vorige week begonnen met een lesreeks op de Joodse hoge feestdagen in de herfst, met een uitstekend gesprek over Rosh Hashana van mijn collega Dr. Mojmir Kallus. Vandaag ga ik in op de betekenis van Jom Kippoer, de Grote Verzoendag, die elk jaar de meest heilige dag op de Joodse kalender is. En volgende week zullen we het hebben over de profetische betekenis van Succot, of het Loofhuttenfeest, dat we over een paar weken hier in Israël zullen vieren.

Yom Kippoer is de heiligste dag op de Joodse kalender en we kunnen erover lezen in een aantal passages in de Bijbel, maar ik wil naar twee specifieke passages verwijzen. Een daarvan is Leviticus hoofdstuk 23, dat spreekt over alle herfstvakanties en alle feestdagen gedurende het jaar. Het begint met de Shabbat, de voorjaarsvakantie en dan de herfstvakantie die begint met het Bazuinenfeest, of Rosh HaShana. Dan staat er in Leviticus 23:26 dat de tiende dag van de zevende maand “voor u een tijd van heilige samenkomst zal zijn”, en “u zult uzelf vernederen” en een voedseloffer aan de Heer aanbieden, en u zult niets doen werken op deze dag. “Want het is Yom Kippoer (de Grote Verzoendag), om voor u verzoening te doen voor de Here, uw God.” Wie op diezelfde dag niet gekweld wordt, zal van Zijn volk worden afgesneden. Wie op die dag ook maar enig werk doet, die persoon zal God onder Zijn volk vernietigen. Het is een eeuwige inzetting voor al uw generaties in al uw woonplaatsen. Het zal voor u een sabbatsabbat van “plechtige rust” zijn. Je kunt dit in het Hebreeuws vertalen als een sabbat van volledige rust.

Welnu, Yom Kippoer is vandaag nog steeds een zeer plechtige dag hier in Israël. Als je hier woont, zul je zien dat zelfs onder de seculiere mensen, zelfs mensen die misschien atheïsten zijn, ze dit nog steeds als een kernonderdeel van de Joodse traditie zien en ze vasten op deze dag. Ze schatten vandaag dat 80% of meer van de bevolking hier in Israël op Jom Kippoer vast. De Bijbel spreekt eigenlijk niet over vasten in het bijzonder, maar zegt dat je “je ziel moet kwellen”. Dus ze vasten, ontmoeten elkaar in de synagogen en bidden. En de weken daarvoor zijn ook een seizoen van voorbereiding. Elke ochtend kun je de sjofar horen blazen in de synagogen terwijl de mensen zich klaarmaken en hun hart voorbereiden om God te ontmoeten. Ze vragen de Heer om vergeving en proberen zich te verzoenen met buren en vrienden. Het is dus een zeer unieke tijd in de Hebreeuwse kalender voor Israël.

Als je kijkt naar wat de rabbijnen zeggen, gaat het niet zozeer om wanneer je het Heilige mag binnengaan, maar meer om de manier waarop je de tegenwoordigheid van de Heer binnengaat. Er zijn bepaalde procedures waaraan je moet voldoen, een goddelijk protocol. En toen ik dat las, moest ik denken aan de televisiebeelden die we vandaag zien met het overlijden van koningin Elizabeth en het ongelooflijke protocol dat de koninklijke familie in het Verenigd Koninkrijk omringt. De manier waarop een volk zijn koning of koningin kan benaderen, is vrij vast. En de Heer zegt in zekere zin dat, aangezien Hij de Koning van de hele aarde is, er een bepaald protocol is dat je moet houden wanneer je Zijn aanwezigheid binnengaat. Je kunt niet zomaar slordig Zijn aanwezigheid binnengaan. Bedenk dat onze God een verterend vuur is. En er is een bepaald protocol dat gevolgd moet worden om voor Hem te komen. Dit is dus de achtergrond van Yom Kippoer, en hoe de Hogepriester Hem moet benaderen.

Nu, een van de meest verbazingwekkende dingen aan Leviticus 16, veel van de tekst gaat over de twee bokken, waarvan er slechts één in leven blijft en verantwoordelijk is voor de verzoeningsacties op die dag. In vers 20 en volgende staat dat Aäron zijn beide handen op de kop van de levende bok zal leggen en daarover alle ongerechtigheden van het volk van Israël zal belijden, en al hun overtredingen en al hun zonden, en hem dan zal wegzenden naar de wildernis, geleid door “een man die gereed is” voor deze taak. De geit zal vrijuit gaan en alle ongerechtigheden op zichzelf dragen naar een afgelegen plaats. Dit is zo belangrijk! Op de Grote Verzoendag zeiden de rabbijnen dat ze een scharlaken touw of draad aan de horens van die zondebok zouden binden, en terwijl het de wildernis inging, zou deze man van paraatheid die de geit leidde, getuige zijn dat scharlakenrode draad wit werd. Dit werd opgevat als een bovennatuurlijk teken dat God in de hemel hun offer had aanvaard en dat de zonden van het volk Israël door die bok werden weggenomen. Dit was het belangrijkste op die dag.

Laten we verder lezen over de strikte protocollen die op Jom Kippoer moesten worden nageleefd. Nogmaals, in Leviticus 16 staat dat je voorzichtig moet zijn, want Hij is een heilige God. Aäron moest het Heilige binnenkomen met het bloed van een stier als zondoffer voor zichzelf en daarna met het bloed van een geit als zondoffer, om verzoening te doen voor het Heilige vanwege de zonden van het volk. Daarna moest hij zijn linnen kleed uittrekken, een bad nemen en Zijn priesterkleren aantrekken en een linnen sjerp om zijn middel binden, plus zijn linnen tulband omdoen. Dit zijn de heilige klederen van de Hogepriester. Dat betekent dat er een speciale dresscode was. Hij moest zich zuiveren, hij moest zich wassen, en als je traditionele Joodse teksten leest, in de Talmoedische tijden van de Tempel was er zelfs een verdere vereiste dat de Hogepriester zeven volle dagen van zijn vrouw en familie gescheiden was voor Yom Kippoer. Dit was om hem weg te houden van elke vorm van mogelijke onreinheid. Hij zat een hele week in lockdown of quarantaine, om zo te zeggen.

Op de vooravond van Yom Kippoer, toen de Hebreeuwse dag begon, mocht hij met niemand spreken. De priesters zorgden er ook voor dat hij niet in slaap zou vallen, anders zou iets hem onrein maken voor de dienst. De priesters stonden om hem heen, lazen de Schriften, knipten met hun vingers om hem wakker te houden, maar raakten hem niet aan om hem niet te verontreinigen voor de volgende dag. Er was dus een hele procedure die ervoor zorgde dat de Hogepriester in een zuivere en heilige toestand verkeerde om zijn speciale taken op Jom Kippoer uit te voeren.

Wat daarna komt, is ook heel belangrijk voor de Grote Verzoendag. Het ging niet zozeer om een ​​brede verzoening voor het volk, maar om de reiniging van het priesterschap. De offers waren niet alleen voor de Hogepriester en zijn directe familie, maar voor het hele huis van Aäron, voor alle Levieten en iedereen die in de tempel diende. We kunnen dus al de zwakte van het eerste verbond met Mozes zien, dat er iets niet volmaakt was omdat de dienstdoende priesters zelf niet volmaakt waren. Ze moesten een offer voor zichzelf brengen. Er zijn eigenlijk nogal wat passages die spreken over de zonden die door de priesters naar het Heilige werden gedragen. Een van die passages is Exodus 28:36, waar wordt gesproken over de gouden zegel op de tulband van de Hogepriester, die nodig was omdat de priester zijn taken bijvoorbeeld met een verkeerde motivatie zou kunnen uitvoeren.

Sommigen zeggen misschien dat dit de zwakheid van het oude verbond aangeeft, maar laten we naar Filippenzen 1:15-17 gaan. Hier zegt Paulus dat onder degenen die zelfs onder het Nieuwe Verbond dienen, sommigen Christus prediken uit afgunst en rivaliteit, sommigen uit goede wil en “sommigen uit zelfzuchtige ambitie, niet oprecht, maar denkend mij te kwellen in mijn gevangenschap.” Hier zegt Paulus dat er misschien mensen zijn die de heilige dingen van het Koninkrijk van God en het altaar van dienst dragen, in de tegenwoordigheid van God en in dienst van het volk van God, maar met zelfzuchtige ambitie. Paulus herhaalt dit in Filippenzen 2:3 en zegt dat we “niets uit zelfzuchtige ambitie of eigendunk moeten doen, maar in nederigheid anderen belangrijker achten dan uzelf.” In vers 2:21 waarschuwt hij voor hen die ‘hun eigen belangen zoeken, niet die van Jezus Christus’.

Dus we zien zelfs in de kerk van vandaag dat er onreinheid in het heiligdom kan zijn, er kunnen verkeerde motivaties zijn waarom mensen de Heer willen dienen. Er is geen ruimte om met de vinger naar iemand anders te wijzen. Ik geloof eerder dat dit een tijd is voor ons allemaal om introspectie naar onszelf te gaan en onszelf af te vragen, wat is de eigenlijke motivatie van waarom ik de Heer dien? Vraag ik wat hier voor mij in zit? Of dienen we de Heer uit pure toewijding en wil om Hem te dienen. Dit is het hoofdthema van Leviticus hoofdstuk 16, dat grotendeels ging over de zonden van het heiligdom. Degenen die voor de Heer dienen, worden hoog in het vaandel gedragen. Ook al komen we met een mooie uiterlijke verschijning, met mooie kleding, er kan nog steeds zonde in het spel zijn in de manier waarop we Zijn tegenwoordigheid naderen. En God zegt dat voordat je echt kunt boeten voor de zonde van de hele natie, je eerst voor jezelf moet boeten.

We zien dit ook in het boek Hebreeën, hoofdstuk vijf. Hier erkent het Nieuwe Testament dat het Aäronisch priesterschap werd geteisterd door dezelfde zwakheden als alle anderen. Het woord van God maakt het heel duidelijk dat zelfs de meest heilige dienaren van het Koninkrijk van God, die de doeleinden van God dienen, ook worden geteisterd door zwakheden en zonden, en zij moeten verzoening voor hun eigen zonden voortbrengen. In Hebreeën hoofdstuk zeven benadrukt de schrijver dit punt nog eens door te verkondigen dat Jezus, onze Hogepriester, geheel onschuldig was, onbevlekt, afgescheiden van zondaars, verheven boven de hemelen, en er is geen noodzaak voor hem, in tegenstelling tot die Aäronische hogepriesters, om offers te brengen voor zijn zonden.

Nu, als je joods bent en daar naar luistert, zou je kunnen zeggen: “Wel, dit is nieuwtestamentische theologie of alleen de gedachten van een of andere christen”. Maar het boek Hebreeën zegt dat zelfs de oudtestamentische profeten zelf fouten vonden in het Mozaïsche verbond. We lezen dit in Hebreeën 8:8 en citeren uit Jeremia 31:31 en volgende, waar de Heer spreekt over de noodzaak om een ​​nieuw verbond te sluiten met het huis van Israël, waar de zonden van de priesters en het volk niet alleen van jaar tot jaar over het hoofd worden gezien. jaar, maar voor altijd vergeven en vergeten. Dit zou een verbond zijn waarin de Heer zijn wetten in hun hart zal schrijven.

Dat betekent dat de Hebreeuwse Bijbel in het oude verbond al een systeem erkende dat onvolmaakt was, zelfs op de allerheiligste dag, toen de natie voor God kwam en verzoening nodig had. Het priesterschap van Israël zelf had in de eerste plaats verzoening nodig voor hun eigen leven, voor hun eigen priesterschap. En er is geen enkele reden om met de vinger te wijzen, zoals we uit Filippenzen hebben gezien, dat dit ook in kerken en in het Koninkrijk van God precies hetzelfde is. We moeten naar onszelf kijken, wat is onze motivatie om de Heer te dienen? En misschien moeten we zelf steeds weer tot de Heer komen en zeggen: “Vergeef ons, want we hebben een nieuwe start nodig in hoe we zelfs onze dienst voor de Koning der koningen uitvoeren”, vooral als we onszelf vergelijken met Jezus.

We hebben ook in Filippenzen 2:5 een oproep om deze geest in onszelf te hebben, die in Christus Jezus was, die, hoewel hij in de vorm van God was, gelijkheid met God niet als iets te begrijpen beschouwde. Maar hij maakte zichzelf leeg door de gedaante van een dienaar aan te nemen, geboren in de gelijkenis van een mens. En in menselijke vorm gevonden, vernederde hij zichzelf en werd gehoorzaam, zelfs tot de dood toe, ja, zelfs tot de dood aan het kruis. Dat betekent dat toen Jezus hier op deze aarde rondliep, er geen zelfzuchtige ambitie in hem was. Alles wat hij deed was uit liefde voor jou en mij.

Jesus washes His disciples feet.

De Bijbel zegt inderdaad dat hij het onberispelijke Lam van God was. Hij was de onberispelijke, onschuldige Hogepriester die de hele mensheid diende. En hij verzaakte niet alleen de heerlijkheid die hij bij de Vader had, door zijn ongelooflijke onbaatzuchtigheid te tonen. Maar we lezen in het evangelie van Johannes hoofdstuk 13 dat zelfs in die nacht, toen hij wist dat alles door de Vader aan hem was overhandigd, Hij niet roemde in zijn positie als de enige Zoon van God.

De Bijbel zegt dat hij zijn dienstknecht nam en die om hem heen wikkelde, en hij liep een voor een naar de discipelen en hij waste de voeten van elke discipel.
Dus Jezus is onze grote Hogepriester, die niet voor zichzelf hoeft te boeten, maar die dat onberispelijke, onbaatzuchtige leven hier op aarde leidde en zelfs bereid was om ons te dienen tot aan een wrede dood aan het kruis.

Beschouw nu opnieuw met mij deze hele procedure betreffende de Hogepriester die zijn handen op de zondebok legt en alle zonden van het volk belijdt, zodat het die zonden naar de woestijn en deze demonische figuur Azazel zou kunnen wegdragen. Dit zeer belangrijke deel van de Grote Verzoendag geeft in de oorspronkelijke Hebreeuwse bewoording, in Leviticus 16:20, aan dat deze figuur recht of aanspraak had op de zondebok, omdat deze geit als het ware de schuld op zich nam voor alle zonden die zijn gepleegd. Paulus zegt dat het loon van de zonde de dood is, en vanwege onze eigen zonden heeft Satan een rechtmatige aanspraak op ons. Maar hij had geen aanspraak op Jezus, zoals hij zelf zei in Johannes 14:13. Jezus was het zuivere en volmaakte Lam van God, zonder zonde. En hoewel de zonden van de hele wereld op Yeshua rustten op die dag dat hij ze aan het kruis droeg, bleven ze niet echt aan hem kleven omdat er niets was om aan vast te houden. Hij was een puur, heilig wezen.

Mt of Olives looking east

Volgens Leviticus 16:21 werd deze zondebok door de man van paraatheid naar een afgelegen gebied in de wildernis geleid, boven de Olijfberg net ten oosten van Jeruzalem. Als je vandaag nog naar dit gebied kijkt, ga je vanuit een groen gebied meteen naar de droge, dorre woestijn. En dat was precies de plaats waar de wet van Mozes hen opdroeg de zondebok te nemen.

Er zijn nogal wat passages in de Bijbel die spreken over het verlaten land als een plaats van verwoesting, ongeschikt voor de mens. De straf op de zonde is de dood en eeuwige verdoemenis of scheiding van God. En de Grote Verzoendag laat ons deze prachtige manier zien om aan de verdoemenis te ontsnappen, wanneer we ons realiseren dat het Lam van God onze zonden al heeft weggedragen.

Ik wil ook enkele zeer interessante Hebreeuwse woorden naar voren halen die je hier in deze kleine passage over de zondebok zult vinden. Het eerste woord staat in Leviticus 16:22, dat de zondebok “al hun ongerechtigheden zal dragen”. Dit exacte woord komt eigenlijk weer voor in de zeer bekende passage van Jesaja hoofdstuk 53 – de passage van de lijdende dienaar. Deze passage zegt: “Zeker, hij heeft onze smarten gedragen en onze smarten gedragen, maar wij achtten hem geslagen, door God geslagen en gekweld. Maar om onze overtredingen werd hij doorboord; hij werd verbrijzeld om onze ongerechtigheden.” (Jesaja 53:4-5a) Het is hetzelfde concept als in Leviticus 16. Op Golgotha ​​droeg Jezus de gevolgen van zonde, net als deze zondebok in de woestijn. En precies hetzelfde werkwoord komt opnieuw voor in Jesaja 53:12 waar staat: “Hij droeg de zonden van velen”. Dit was de kern van de Grote Verzoendag, dat de mensen in het reine konden komen met God omdat de zondebok hun zonden op zijn schouders droeg.

Er is nog een heel interessant Hebreeuws woord dat genoemd moet worden, namelijk dat de zondebok alle ongerechtigheden “naar een afgelegen plaats” zal dragen. Nogmaals, het komt verbazingwekkend genoeg ook voor in Jesaja hoofdstuk 53. De zondebok moet worden weggevoerd naar een afgelegen of eigenlijk een “afgesneden gebied”, een van de mensheid afgesneden plaats. Dat betekent dat het lot van die zondebok was om afgesneden te worden van de zegeningen van God, om afgesneden te worden van het land van de levenden en van het volk van God, met een vonnis en de schuld van het volk op zich. Het is een zeer tragisch lot. Jesaja 53:8 zegt dat de lijdende dienaar “uit het land der levenden zou worden afgesneden”. Het is precies hetzelfde woord dat wordt gebruikt voor de zondebok die de wildernis in wordt gestuurd. Dus we zien hier dat Jezus niet alleen het Lam van God was, dat is ons Paschalam, maar hier is hij de bok die wordt uitgezonden op die grote verzoendag voor de natie.

Er is nog een punt dat ik zou willen maken over de Hogepriester op Jom Kippoer. Toen de man van paraatheid terugkwam uit de woestijn en meldde dat de scharlakenrode draad wit was geworden, wat betekent dat God hun zoenoffer had aanvaard, moest de hogepriester zijn eenvoudige linnen kleed uittrekken, zijn lichaam wassen en zich dan omkleden in de koninklijke gewaden van de Hogepriester voor zijn tweede verschijning in het Heilige der Heiligen. Hij wachtte op het goede nieuws uit de woestijn. En toen deze boodschapper arriveerde, kwam er een grote golf van opluchting en vreugde over alle mensen. Maar ten tweede betekende dit dat het tijd was voor verdere actie van de Hogepriester in het Heilige der Heiligen, dit keer niet in gewone kleding zoals de rest van het volk, maar in zijn koninklijke gewaden. De Talmoed zegt dat dit nogal wat offers met zich meebracht, meestal van wierook, die de plaats van Gods tegenwoordigheid vulden.

Keer nu met mij terug naar Hebreeën hoofdstuk acht, waar staat dat toen Jezus zijn offer bracht, hij niet alleen de dood overwon, maar rechtstreeks naar de Vader ging. Hij ging eigenlijk drie dagen lang het rijk van Satan binnen en smaakte voor iedereen de dood (Hebreeën 2:9). En na drie dagen stond hij op en verscheen weer aan de mensen. En toen ging hij naar de Vader en zat aan de rechterhand van God. En wat is er sindsdien in de hemelse gewesten gebeurd? Het boek Openbaring 1:13 vertelt ons dat Hij zijn koninklijke klederen heeft aangetrokken, zoals de hogepriester zijn priesterkleding zou aantrekken. We zien Jezus vandaag zitten aan de rechterzijde van de Vader in al Zijn heerlijkheid en in al Zijn majesteit in de troonzaal van God (Romeinen 8:24). En het tafereel is ongeveer hetzelfde als die Hogepriester in de Tempel, die wierookoffers voor de Heer voortbrengt. Inderdaad, we zien Jezus gezeten aan de rechterhand van de Vader die voor u en mij bemiddelt. Dat is de bediening van Jezus, onze zondeloze Hogepriester die in de tegenwoordigheid van God is binnengegaan en ons ook toegang heeft gegeven tot de troon van genade.

Hebreeën 9:25-28 zegt dat Christus eenmaal kwam om te lijden en de zonden van velen te dragen, maar hij zal een tweede keer verschijnen, niet om met de zonde om te gaan, maar om degenen te redden die gretig op hem wachten. Hij ging eenmaal Gods tegenwoordigheid binnen voor verzoening van zonden en kwam naar buiten om in zijn naam vergeving te verkondigen. En Hij zal een tweede keer naar buiten komen, niet om met de zonde om te gaan, maar als onze Verlosser en hoogverwachte Koning der koningen en Heer der heren, om voor eeuwig en altijd te regeren. Hij zal Zijn voeten op de Olijfberg zetten, en we zullen Hem zien en we zullen deze ongelooflijke redding binnengaan in onze nieuwe eeuwige lichamen – schoongewassen door het bloed van Yeshua. Amen!

Voor de volledige lezing over “The Significance of Yom Kippur” door ICEJ-voorzitter Dr. Jürgen Bühler, kijk hieronder naar het ICEJ Weekly Webinar van donderdag 15 september 2022.

Geschreven door dr. Jürgen Bühler, ICEJ President