King over all the Earth

Psalm 47:7 geeft aan: “Want God is de Koning van de hele aarde.” Uit deze tekst is het thema van het ICEJ Loofhuttenfeestcongres van dit jaar ontleend. Wat betekent het dat God Koning is van heel de aarde? at?

Dit spreekt van de Schepper God die regeert over alles wat Hij heeft gemaakt, zelfs degenen die Zijn bestaan niet erkennen. Hij regeert oppermachtig over alle dingen die gemaakt zijn voor Zijn plezier en luister. “U bent waardig, o Heer, om glorie, eer en macht te ontvangen: want U hebt alle dingen geschapen, en voor uw plezier zijn ze en werden ze geschapen.” (Openbaring 4:11 / NBG)

Koning David speelt de harp (1622); door Gerard van Honthorst (Foto: Wikipedia)

Als we aan aardse koningen denken, denken we vaak aan soevereiniteit – het recht en de autoriteit om over een volk te heersen. Hebben zij het enige, absolute gezag of wordt het beperkt door een overeenkomst met de onderdanen van de koning? Hopelijk is hij een welwillende monarch. En degenen met zegevierende legers, grote paleizen en immense rijkdom laten vaak een blijvende erfenis na.

Maar van alle koningen in de menselijke geschiedenis valt er geen zo op als koning David. Onder zijn heerschappij kreeg het koninkrijk Israël een glorie en roem die tot op de dag van vandaag resoneert. Natuurlijk droeg zijn zoon Salomo alleen maar bij aan die majestueuze uitstraling toen hij de tempel in Jeruzalem bouwde en deze transformeerde in een stad van universele betekenis en toejuiching.

Orthodoxe priesters in Jeruzalem bereiden de zalfolie van de Olijfberg voor de kroning van koning Karel III (Foto: Getty Images)

Zelfs vandaag de dag kijken koningen niet naar de Egyptische farao’s en Romeinse keizers uit het verleden als hun modellen voor navolging. Ze kijken naar koning David!

We waren er getuige van bij de recente kroning van koning Charles III in Groot-Brittannië. Wat men ook denkt van het karakter en de globalistische agenda van Charles, het was verbazingwekkend om te zien hoe zijn traditionele kroningsceremonie in Westminster Abbey doordrenkt was met zoveel krachtige passages uit de Schrift en zoveel symboliek uit de Davidische lijn. Bijvoorbeeld:

  • Charles werd gezalfd met een speciale olie van de Olijfberg, geparfumeerd met specerijen uit het Heilige Land, net zoals David werd gezalfd door Samuël (1 Samuël 16:13) en Salomo door Zadok (1 Koningen 1:39).
  • Trompetten werden geblazen in de abdij net zoals toen Salomo tot koning werd gekroond volgens de instructies van David, die ons ook de uitdrukking “God beware de koning” gaf (1 Koningen 1:34).
  • Charles kreeg een “scepter van billijkheid”, die doet denken aan de koningen van Israël (zie Psalm 45:6).
  • Ten slotte zat hij op een oude houten troon die rustte op de “Stone of Scone” (of “Destiny”), waarvan de Schotse legende beweert dat het de rots was waar Jacob zijn hoofd neerlegde en droomde van een ladder naar de hemel (Genesis 28:10-12) en waar Davidische koningen later op zaten toen ze werden gekroond.

Trumpeters announce in coronation ceremony in London’s famed Westminster Abbey (Facebook/Westminster Abbey)

Of die legende nu waar is of niet, de belangrijkste conclusie hier is dat de vorsten van Groot-Brittannië en de meeste andere Europese tronen historisch gezien allemaal naar het koninklijke huis van David hebben gekeken als het hoogste en zuiverste voorbeeld van een door God aangestelde koning. En de christelijke thema’s en symbolen die in deze Europese kroningen door de eeuwen heen aanwezig zijn, zijn geworteld in het geloof dat Christus de rechtmatige erfgenaam is van de troon van David.

Toch is het een raadsel dat koning David de voorloper en het prototype van de Messias zou zijn. Dit komt omdat God het oude Israël duidelijk maakte dat Hij hun Koning was, en dat ze dus geen behoefte hadden aan een aardse koning.

Zoals mijn collega Dr. Jürgen Bühler opmerkte in de laatste uitgave van het tijdschrift Word From Jerusalem, toen God Israël uit Egypte leidde, riep Hij hen om “een koninkrijk van priesters en een heilige natie” te zijn (Exodus 19:6). En God Zelf werd hun “Koning in Jesurun” (Deuteronomium 33:5). Want Hij alleen was waardig om over dit volk te heersen en te regeren.

Maar later stond Israël erop een aardse koning te hebben, net als de andere naties om hen heen, een eis die God zeer mishaagde. Het gebeurde onder leiding van de profeet Samuël, die zijn beklag deed bij de Heer en dit antwoord kreeg: ‘Luister naar de stem van het volk in alles wat ze tegen u zeggen; want zij hebben u niet verworpen, maar zij hebben Mij verworpen, opdat Ik niet over hen zou regeren.” (1 Samuël 8:6-7)

Dus hoe kon God gaan van het verbieden van een aardse koning aan Israël tot het toestaan van een aardse koning? En hoe werd deze aardse koning plotseling verheven tot de stamvader van de Koning Messias; dat wil zeggen, Jezus, zowel de Zoon van David als de Zoon van God!

Gebrekkige koningen, maar een trouwe God

Om dit raadsel te ontrafelen, moet eerst worden opgemerkt dat het volk een koning eiste, hoogstwaarschijnlijk uit angst dat wat er gebeurde onder Eli, de priester, opnieuw zou gebeuren als Samuël weg was. Als je je herinnert, had Eli zijn zonen, die de mensen in Silo beroofden, niet gestraft, en God stuurde zo’n hard oordeel en nederlaag dat de ark van het verbond in de handen van de Filistijnen belandde. Nu had een bejaarde Samuël zojuist zijn twee zonen als rechters aangesteld, en ook zij werden niet gecorrigeerd voor hun corruptie, net als de zonen van Eli, waardoor de Israëlieten vreesden voor wat hen te wachten stond (1 Samuël 8:1-3). Ze hadden dus eigenlijk een legitieme reden om bezorgd te zijn.

Ten tweede wist God al dat Israël een koning zou eisen lang voordat ze dat daadwerkelijk deden (Deuteronomium 28:36), en Hij had preventief bepaalde regels en beperkingen voor deze koningen vastgelegd in de Wet van Mozes. We vinden deze in Deuteronomium 17:14-20, die de Israëlieten instrueert om ervoor te zorgen dat ze een koning kiezen die God uitkiest; iemand die zichzelf niet zou verrijken door hun goud en zilver en vee te eisen en hun dochters tot vrouw te nemen; iemand die de Heer zou vrezen en zijn woord zou houden.

Dus toen Samuël tegenover de menigte stond die een koning eiste, stond de Heer het toe, maar hij zei tegen de profeet dat hij de mensen streng moest waarschuwen voor het soort heerser dat ze op het punt stonden te krijgen. ‘Luister daarom nu naar hun stem. U zult hen echter plechtig van tevoren waarschuwen en hen het gedrag laten zien van de koning die over hen zal regeren. (1 Samuël 8:9)

Dus, Samuël drukte het duidelijk uit, dat deze koningen zeker hun zonen in zijn dienaren en soldaten zouden veranderen, hun dochters als zijn koks en concubines zouden nemen, en hun gewassen en vee zwaar zouden belasten. En als ze erover bij de Heer kwamen klagen, zou Hij ze niet horen (1 Samuël 8:10-18).

Toen Samuël Saul tot de eerste koning van Israël kroonde, bad hij tot de Heer om het volk een teken te geven dat ze inderdaad een fout hadden begaan, en de Heer antwoordde door regen en donder te sturen in de tijd van de tarweoogst, wat normaal gesproken een droog seizoen is. Toch verzekerde Samuël het volk ook dat God aan hun zijde zou blijven, door te zeggen: „Wees niet bang. Je hebt al deze slechtheid gedaan; wijk toch niet af van het volgen van de Heer, maar dien de Heer met heel uw hart… Want de Heer zal zijn volk niet in de steek laten, ter wille van zijn grote naam, omdat het de Heer heeft behaagd u tot zijn volk te maken. (1 Samuël 12:20, 22)

In werkelijkheid heeft God altijd beloofd dat Hij Zijn volk nooit in de steek zou laten. “Zie, Ik ben met je en zal je beschermen waar je ook gaat, en ik zal je terugbrengen naar dit land. Want ik zal je niet verlaten voordat ik heb gedaan wat ik je heb beloofd.” (Genesis 28:15) “En Ik zal wonen onder de kinderen van Israël en zal Mijn volk Israël niet in de steek laten.” (1 Koningen 6:13) “Want de Here zal Zijn volk niet in de steek laten; Hij zal Zijn erfenis niet opgeven.” (Psalm 94:14)

Daarom kunnen we concluderen dat God niet van gedachten was veranderd over Israël, maar eerder wist dat ze op een dag een aardse koning zouden eisen. Het was gewoon een moeilijk moment om door te gaan voor de Heer en voor de profeet Samuël gezien het gevoel van afwijzing dat ze beiden voelden.

De weg naar het koninklijk priesterschap

Ten slotte is het fascinerend om een duidelijk patroon op te merken in de veranderende leiderschapswijzen die het oude Israël doormaakte. Gedurende ongeveer de eerste 400 jaar werden ze geleid door patriarchen, van Abraham tot Mozes. Daarna werden ze gedurende de volgende 400 jaar geregeerd door rechters, van Jozua tot Samuël. Daarna kwam 400 jaar heerschappij onder de koningen van Israël en Juda, van Saul en David tot Josia, de laatste oprechte koning in de Davidische lijn. Ten slotte werd Israël gedurende de volgende 400 jaar in wezen geregeerd door een koninklijk priesterschap.

We kunnen de priesterlijke rol van Israël naar voren zien komen toen ze terugkeerden uit de Babylonische ballingschap en de hogepriester Jozua werd gezalfd om over het volk te regeren. Dit belangrijke overgangsmoment voor Israël wordt verteld in Zacharia hoofdstuk 3. Als de Joden die uit ballingschap terugkeerden een koning over zichzelf hadden aangesteld, zouden hun Perzische opperheren van streek zijn geweest. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen, stelden ze Jozua, de hogepriester, aan als hun hoofd.

Opmerkelijk genoeg zond God een profetisch woord door Zacharia om deze stap te onderschrijven. Waarom? Omdat “Mijn dienaar de Spruit” komt om “de ongerechtigheid van dat land in één dag weg te nemen” (Zacharia 3:8-9). Israël werd dus in wezen geregeerd door een koninklijk priesterschap, zodat ze te zijner tijd het offerlam konden offeren voor de zonden van de wereld.

In dit alles kunnen we Gods verlossingsplan voor de hele wereld zien spelen in Israëls reis door de tijd onder verschillende vormen van heerschappij. De aartsvaders ontvingen Gods gezworen verbondsbeloften om de wereld te zegenen en te verlossen door middel van hun nakomelingen. De rechters hielpen het Beloofde Land in bezit te nemen waar de verlossing zou plaatsvinden. Koning David kreeg een zoon beloofd die op een dag zou regeren over een eeuwig koninkrijk, en hij werd de voorloper van de Koning Messias en de afgunst van alle aardse koningen sindsdien. En die beloofde Zoon van David gaf zichzelf op als offer voor de zonden van de wereld, waarmee hij verdiende wat hem al toekwam, de eeuwige troon van David, van waaruit Hij voor altijd over Israël en de hele aarde zal regeren.

Deze spoedig komende koning

Met dit alles in gedachten, is het bemoedigend om alle profetische passages te overwegen die nog wachten op de uiteindelijke vervulling over deze zeer waardige Zoon van David, die de “Verlangen van alle Volkeren” (Haggai 2:7) en “Koning van de hele aarde” is.

Zo spreekt de profeet Hosea over een lang seizoen waarin Israël noch koningen noch priesters zou hebben, maar op een dag zou dat veranderen. “Want de kinderen van Israël zullen vele dagen blijven zitten zonder koning of vorst, zonder slachtoffer of gewijde pilaar, zonder efod of terafim. Daarna zullen de kinderen van Israël terugkeren en de Heer, hun God, en David, hun koning, zoeken. Zij zullen de Heer en zijn goedheid in de laatste dagen vrezen.’ (Hosea 3:4-5)

Merk op dat de profeet goed spreekt nadat koning David dood en begraven was, wat betekent dat hij duidelijk verwijst naar de komende koning Messias. En de belofte is dat Israël deze Messias niet alleen zal aanvaarden, maar Hem ernstig zal zoeken.

De profeet Jesaja spreekt over de eeuwige aard van het koninkrijk van de Messias: “Aan de toename van Zijn heerschappij en vrede zal geen einde komen, op de troon van David en over Zijn koninkrijk, om het te ordenen en te vestigen met oordeel en gerechtigheid vanaf die tijd, zelfs voor altijd. De ijver van de Heer der heerscharen zal dit volbrengen.” (Jesaja 9:7)

Jeremia spreekt over Zijn rechtvaardige heerschappij: “Ik zal David een Spruit van gerechtigheid verwekken; Een koning zal regeren en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid uitvoeren op aarde.” (Jeremia 23:5)

Elders verzekert Jeremia dat Israël deze Messias zal dienen: “Maar zij zullen de Here, hun God, dienen, en David, hun koning, die Ik voor hen zal verwekken.” (Jeremia 30:9) Nogmaals, in de dagen van Jeremia’s profetische bediening lag David al in zijn graf, dus dit gaat over de Koning Messias.

De profeet Samuël zalft David als de volgende koning van Israël (Schilder onbekend/Wikimedia)

Een ander ongelooflijk profetisch visioen kwam via Ezechiël, in een tijd waarin de koninkrijken Israël en Juda bitter verdeeld waren, met elkaar in oorlog waren en hopeloos op weg waren naar ballingschap. Toch zweert de Heer dat op een dag: ‘Ik zal de kinderen van Israël waar ze ook heen zijn gegaan, zeker uit de volken halen en ze van alle kanten bijeenbrengen en naar hun eigen land brengen; en Ik zal hen tot één natie maken in het land, op de bergen van Israël; en één koning zal koning over hen allen zijn; ze zullen niet langer twee naties zijn, noch zullen ze ooit weer in twee koninkrijken verdeeld zijn… Mijn dienaar David zal koning over hen zijn, en ze zullen allemaal één herder hebben; zij zullen ook in Mijn verordeningen wandelen en Mijn inzettingen onderhouden en ze doen… en Mijn dienaar David zal voor eeuwig hun vorst zijn.’ (Ezechiël 37:21-25)

Ten slotte voorziet de profeet Zacharia de dag waarop “de Heer Koning zal zijn over de gehele aarde” (Zacharia 14:9). Hij ziet ook een visioen van de volken die naar Jeruzalem komen “om de Koning, de Heer der heerscharen, te aanbidden en het Loofhuttenfeest te vieren” (Zacharia 14:16).

Dit is uw uitnodiging, rechtstreeks uit de bladzijden van de Schrift, om Koning Jezus te komen aanbidden op het Feest van dit jaar. Er is geen betere manier om je hart voor te bereiden om Hem te ontvangen bij Zijn spoedige komst!

Lees meer over het Loofhuttenfeest en registreer u vandaag nog op: icej.nl/loofhuttenfeest

Door: David Parsons, Vice President & Senior Woordvoerder