Abraham and Isaac

Terwijl het moderne Israël zich voorbereidt om 75 te worden, word ik teruggetrokken naar waar het verhaal van het Joodse volk begon, met Abraham. Voor veel christenen is hij slechts een van de vele grote mannen van God in de Bijbel. Gods woord geeft Abraham echter unieke kenmerken die niemand anders dan Jezus ooit heeft bereikt. Men kan zeggen dat toen Abraham verscheen, de heilsgeschiedenis begon.

Tot Abraham weten we alleen dat elke generatie ontaardde van “het beeld van God”. Genesis 6:12 zegt: “alle vlees had zijn weg op aarde verdorven.” En zelfs het strenge oordeel van de zondvloed veranderde hen niet. ‘Kom, laten we voor onszelf een stad bouwen en een toren waarvan de top in de hemel is; laten we een naam voor onszelf maken … “, verklaarde een onberouwvolle mensheid in Babel, de overmoed van Satan volgend door als God te willen zijn.

In slechts 11 hoofdstukken beschrijft de Bijbel 2000 jaar moreel verval van de mens – totdat Abraham kwam. De rest van de Bijbel beslaat de volgende 2000 jaar – van Abraham tot Jezus. Abrahams leven was niet alleen een reset van de geschiedenis, zoals Noach, maar het startpunt voor Gods reddingsplan voor de wereld.

De (Grote) Toren van Babel door Pieter Bruegel de Oude (Wikimedia Commons)

De zegen van Abraham

Abraham werd de vader van het Joodse volk en ontving krachtige beloften waarvan de vervulling nog steeds zich ontvouwt. Deze beloften aan Abraham, en zijn roeping, zijn te vinden in Genesis 12:1-3…

De HEER had tegen Abram gezegd: Ga weg uit je land, uit je familie en uit je vaders huis, naar een land dat Ik je zal wijzen. Ik zal je tot een groot volk maken; Ik zal je zegenen en je naam groot maken; En je zult een zegen zijn. Ik zal zegenen wie u zegenen, en ik zal vervloeken wie u vervloekt; En in jou zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.’”

Deze roeping had vier belangrijke facetten: de belofte van een land, van het worden van een grote natie, van het ontvangen van zegen en bekendheid, en ten slotte van een zegen voor de hele wereld.

Een onveranderlijke roeping

God verzekert Abraham herhaaldelijk dat deze beloften absolute vaste waarden zijn die niet kunnen worden herroepen, omdat ze met twee onveranderlijke garanties kwamen. Ten eerste bevestigde God het door een eenzijdig (onvoorwaardelijk) verbond (Genesis 15:12-20). “Aan uw nakomelingen heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de rivier de Eufraat.” (vers 18)

Ten tweede bevestigde God Zijn bedoeling verder door een onveranderlijke eed (Genesis 22:15vv). De schrijver van het Hebreeuws geeft commentaar op deze eed: “Want toen God een belofte deed aan Abraham, omdat Hij bij niemand kon zweren die groter was, zwoer Hij bij Zichzelf… raad, bevestigde het door een eed…” (Hebreeën 6:13-17)

Over Gods intentie om al Zijn beloften aan Abraham en zijn nageslacht na te komen, kan niet worden onderhandeld, en Hij zal hierover nooit van gedachten veranderen. Zelfs een ontrouw Israël kan het niet veranderen. Voor degenen die denken dat de ontrouw van Israël ervoor zou zorgen dat God van gedachten zou veranderen over hen, waarschuwt Paulus dat dit God tot een leugenaar zou maken (Romeinen 3:3-4).

Dit betekent niet alleen in het Oude Testament, maar ook voor de schrijvers van het Nieuwe Testament, dat Gods beloften aan Abraham eeuwige geldigheid hebben – inclusief Israëls landbelofte, haar zegeningen en haar nationale roeping.

Verbazingwekkende feiten over Abraham

Abrahams gestalte is zo groot dat bepaalde uitspraken over hem in zowel het Oude als het Nieuwe Testament gewoonweg opmerkelijk zijn.

Gods naam

Ten eerste is het opmerkelijk dat God Zich meer dan twintig keer identificeert met Abraham in de Bijbel en zegt dat Hij “de God van Abraham, Isaak en Jacob” is. Dit omvat vijf keer in het Nieuwe Testament, door zowel Jezus (bijv. Mattheüs 22:32) als de apostelen (Handelingen 3:13; 7:32).

Een vriend van God

In Jesaja noemt God Abraham “Mijn vriend” (Jesaja 41:8; zie ook 2 Kronieken 20:7; Jakobus 2:23). Johannes Calvijn merkte op: “Door God ‘Mijn dienaar’ genoemd te worden is hoog en eervol, maar hoeveel is het om een vriend van God te worden genoemd.” Alleen Jezus gebruikt deze titel later voor zijn discipelen (Johannes 15:14).

Erfgenaam van de wereld

Misschien komt de meest opmerkelijke verwijzing naar Abraham van Paulus. In Romeinen 4:13 noemt Paulus hem de “erfgenaam van de wereld”. Sommige joodse wijzen wijzen erop dat toen Abraham Melchizedek ontmoette, deze mysterieuze koning-priester hem zegende als “bezitter van hemel en aarde” (Genesis 14:19). De rabbijnen zeggen dat dit duidelijk impliceerde dat God van plan was hem tot erfgenaam van alle dingen te maken.

Vader van ons allemaal

Even opmerkelijk is de gewichtige uitspraak van Paulus dat Abraham “de vader van ons allen is” (Romeinen 4:16). Hij herhaalt dit thema zowel in Romeinen als in Galaten, waarbij hij beweert dat allen die in Jezus geloven ook zonen van Abraham zijn (Galaten 3:7).

De eerste Profeet

Abraham is ook de eerste man die een “profeet” wordt genoemd (Genesis 20:7). Sterker nog, hij had een ongeëvenaard inzicht in de verre toekomst. Jezus zegt dat Abraham “mijn dag kon zien” (Johannes 8:56), wat betekent dat hij een visioen en begrip had van de komende Messias. Maar zijn vooruitziende blik reikte nog verder! Volgens Paulus werd het evangelie “van te voren aan Abraham gepredikt” (Galaten 3:8). Dat betekent dat hij van jongs af aan wist dat wat door hem begon, niet zou stoppen bij zijn eigen Joodse volk, maar zoals God had gezegd, hij zou een vader van naties en koningen zijn, en zelfs alle families van de aarde zouden door hem gezegend worden. (Genesis 12:3). Maar verbazingwekkend genoeg stopte zijn visie daar niet. Volgens Hebreeën „zag hij uit naar de stad die fundamenten heeft, waarvan God de bouwer en maker is”. (Hebreeën 11:10 – RSV). Dat betekent dat lang voordat de apostel Johannes het boek Openbaring schreef, Abraham de heilige stad zag die hij beschrijft in de hoofdstukken 21 en 22. Abraham kon zelfs tot het einde van de geschiedenis kijken.

Abrahams hemelse betekenis

Nog een verbazingwekkend feit: Jezus verheft Abraham tot een betekenis zoals geen andere persoon in het Oude Testament. Toen Jezus het verhaal van Lazarus en de rijke man vertelde (Lukas 16:19vv), werd Lazarus aan Abrahams schoot gedragen. En Abraham communiceerde met de rijke man die gekweld werd in de hel. Dit lijkt te suggereren dat Abraham zelfs in de toekomende wereld een prominente functie bekleedt in de hemelse gewesten. Niet alleen dat, elke heiden die in de Messias gelooft, zal voor eeuwig met Abraham verbonden zijn. Jezus verzekerde: “…velen zullen komen van oost en west en zullen aan tafel zitten met Abraham, Isaak en Jacob in het koninkrijk der hemelen…” (Matteüs 8:11 – RSV). Dat betekent dat we samen zullen genieten van de eeuwige gemeenschap aan de tafel van onze vader Abraham. Of we het nu leuk vinden of niet, ons leven is nauw verweven met Abraham.

De reden waarom Abraham zo’n impact had, ligt in de unieke roeping van God over zijn leven.

De nationale (fysieke) roeping van Abraham

Abrahams roeping in Genesis 12:1-3 brengt uiteindelijk zijn fysieke nakomelingen voort, het volk Israël. Hier komt het fysieke en spirituele DNA van het Joodse volk vandaan, en van hieruit komen alle aanspraken voort die Israël heeft op het land Kanaän. Deze landbelofte wordt in de hele Bijbel gehandhaafd, van Genesis tot en met het Nieuwe Testament.

Op basis van dit oude verbond is Israël vandaag teruggekeerd naar zijn voorouderlijk thuisland en verandert het in een hof van Eden. Abraham is het stichtende zaad van het nationale Israël. In zijn besnijdenis was hij een voorafschaduwing van de aparte identiteit van Israël die zo’n 400 jaar later werd gegeven toen hij de Wet op de Sinaï ontving. Sinds Abraham werd elke mannelijke afstammeling op de achtste dag besneden als teken van het goddelijk verbond (zie Genesis 17). Vandaag, 4000 jaar later, viert de moderne staat Israël zijn 75e verjaardag en is de natie sterker dan ooit en heeft het de wereld op vele niveaus beïnvloed.

De universele (geestelijke) roeping van Abraham

Tegelijkertijd zit er een breder, zelfs universeel aspect aan deze roeping. Vanaf het begin openbaarde God al een roeping over Abraham die verder ging dan zijn fysieke voorouders. Hoewel ze een “grote natie” zouden worden, was deze natie ook voorbestemd om een grote zegen voor de hele wereld vrij te geven. “In u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden” (Genesis 12:3).

Abraham begreep dat de uiteindelijke bestemming van zijn nakomelingen niet alleen een doel was om zichzelf te dienen, maar om een zegen te zijn voor elke natie op aarde (Genesis 28:14). God openbaarde al vroeg de wereldwijde impact van deze zegening, en zwoer dat Abrahams nakomelingen zouden zijn “als zand dat aan de kust is” en “als de sterren aan de hemel” (Genesis 22:17; 26:4). Tegen Abrahams kleinzoon Jacob specificeerde God dat “een gezelschap van naties uit u zal voortkomen en koningen zullen uit uw lichaam voortkomen” (Genesis 35:11).

Aldus concludeerde de apostel Paulus dat toen Hij Abraham voor het eerst riep, dit ook het moment was waarop God Zijn beslissing om de wereld te redden openbaarde. Aan de kerk in Galatië schrijft hij: “En de Schrift, die voorzag dat God de heidenen door geloof zou rechtvaardigen, predikte het evangelie aan Abraham, zeggende: ‘In u zullen alle volken gezegend worden’.” (Galaten 3:8)

Het ultieme, enkelvoudige zaad dat door de nationale grenzen van Israël brak in de familie van naties was Jezus, de zoon van Abraham. Paulus begreep dat in Jezus de deur nu wijd open werd geduwd om het Goede Nieuws van redding naar de uiteinden van de aarde te brengen. Paulus zegt: “opdat de zegen van Abraham over de heidenen zou komen in Christus Jezus, opdat wij door het geloof de belofte van de Geest zouden ontvangen.” (Galaten 3:14)

Evenzo gebood Jezus zijn discipelen: „Gaat daarom en maakt discipelen van alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.” (Matteüs 28:19) En de vervulling van deze wereldwijde missie zou – volgens Jezus – het einde van het tijdperk aankondigen: “En dit evangelie van het koninkrijk zal in de hele wereld worden gepredikt als een getuigenis voor alle naties, en dan het einde zal komen.” (Matteüs 24:14) De wereld is nog nooit zo dichtbij die dag geweest.

De spanning in Abrahams roeping

Een grote uitdaging voor Paulus was echter om in zijn tijd te getuigen dat Jezus meer geaccepteerd werd door heidenen dan door zijn eigen volk. “Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten”, schrijft Paulus met droefheid in Romeinen 10:20.

Reeds in de tijd van Paulus zagen sommige heidenen dit als een teken dat God klaar was met Israël. Aan de kerk in Rome antwoordt hij: “Ik zeg dan, heeft God Zijn volk verstoten? Zeker niet! Want ook ik ben een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, uit de stam Benjamin.” (Romeinen 11:1) Paulus antwoordt krachtig: “In geen geval!” Voor Paulus was zijn eigen redding het bewijs dat Gods beloften aan Abrahams natuurlijke nakomelingen nog intact waren. God zou nog steeds waken over het zaad van Abraham, zelfs als ze “vijanden van het evangelie” waren. Want zij bleven “geliefd ter wille van de vaderen” (Romeinen 11:28). Paulus had er het volste vertrouwen in dat Gods beloften aan Abraham op een dag in vervulling zouden gaan en dat “heel Israël zal worden gered”.

Conclusies

Uit dit alles kunnen we vaststellen:

Ten eerste zijn er tot op de dag van vandaag mensen die nog steeds ten onrechte geloven dat de Kerk Israël heeft vervangen of vervangen door het verwerpen van hun Messias. Toch zagen we dat de roeping van de Kerk een direct gevolg is van de roeping van Abraham. De niet-Joodse kerk bestaat vandaag de dag wereldwijd omdat God trouw is aan Zijn beloften aan Abraham, en als God ooit van gedachten zou veranderen met betrekking tot Zijn verbond met Abraham, zou dat ook fataal zijn voor de Kerk. Volgens de schrijver van de Hebreeënbrief is het precies de onveranderlijkheid van Gods beloften aan Abraham die de gelovigen “een anker van de ziel geeft, zowel zeker als standvastig, en dat de Tegenwoordigheid binnengaat achter het voorhangsel” (Hebreeën 6:19). Laten we daarom vasthouden aan het anker dat God ons heeft aangeboden.

Ten tweede, laten we ons als geestelijke zonen en dochters van Abraham identificeren met deze grote aartsvaders van ons geloof. God identificeert Zichzelf als “de God van Abraham, Isaak en Jacob”. De manier waarop zij God hebben ervaren, leert ons veel voor ons eigen leven. Ik moedig je aan om het boek Genesis nog eens te lezen. Het is het verhaal van je spirituele voorouders. Hun veldslagen zijn waarschijnlijk jouw veldslagen, en hun overwinningen kunnen jouw overwinningen worden.

Ten slotte was een van de grote zorgen van Paulus dat zijn eigen broers – de fysieke zonen van Abraham – de belofte van de Heilige Geest grotendeels nog niet hebben ervaren. Laten we bidden dat dezelfde uitstorting van de Geest die door Yeshua tot de heidenen kwam, ook zal komen tot de mensen aan wie het oorspronkelijk was beloofd.

Geschreven door dr. Jürgen Bühler, ICEJ President