Door Rev. Malcolm Hedding, ICEJ Executive Director-Emeritus

Tienduizenden kerken hebben een toegewijd geloof in het belang om achter Israël te staan ​​en het Joodse volk te zegenen. Het vers dat het meest wordt genoemd, is Genesis 12:3 waarin God tegen Abraham zegt: “Ik zal degenen zegenen die u zegenen en ik zal degenen vervloeken die u vervloeken en in u zullen alle families van de aarde gezegend worden. ”

Sinds de geboorte van de staat Israël in 1948 is de theologische dwaling die bekend staat als vervangingstheologie beginnen af ​​te nemen en toe te nemen, een theologie van het christelijk zionisme die het belang begrijpt van Gods eeuwigdurend verbond met Abraham en de natie die hij zou voortbrengen.

Echter, net zoals de term ‘zionisme’ door de vijanden van Israël in een negatief woord is veranderd, wordt ‘christelijk zionisme’ aangevallen en vaak verkeerd voorgesteld in de media en in veel openbare discussies. Om deze reden blijken de artikelen en monografieën van de ICEJ die de overtuigingen van christelijke aanhangers van Israël definiëren en verduidelijken en hun “liefde voor Israël” in de juiste bijbelse context plaatsen, van onschatbare waarde.

Christen Zionisten

Volgens de Joodse Virtuele Bibliotheek is “Zionisme” de nationale beweging voor de terugkeer van het Joodse volk naar hun thuisland en de hervatting van de Joodse soevereiniteit in het Land Israël, die vanaf het begin zowel tastbare als spirituele doelen bepleit. Joden van alle overtuigingen, links en rechts, religieus en seculier, sloten zich aan om de zionistische beweging te vormen en werkten samen aan deze doelen. Meningsverschillen leidden tot breuken, maar uiteindelijk werd het gemeenschappelijke doel van een Joodse staat in zijn oude thuisland bereikt. De term ‘zionisme’ werd in 1890 bedacht door Nathan Birnbaum.

Als zionisme het geloof is in het recht van het Joodse volk om terug te keren naar hun thuisland, dan zou een christelijke zionist eenvoudig moeten worden gedefinieerd als een christen die het recht van het Joodse volk om naar hun thuisland terug te keren ondersteunt. Onder deze brede en eenvoudige definitie zouden veel christenen in aanmerking komen, ongeacht de redenen voor hun steun. Net zoals joden van alle overtuigingen de zionistische beweging vormden, kunnen christenen van alle overtuigingen ook binnen deze brede definitie van een christelijke zionist vallen.

Juist om deze reden kunnen christenen een groot aantal antwoorden geven wanneer hen wordt gevraagd naar hun steun aan Israël. Antwoorden kunnen politieke, historische en/of religieuze redenen bevatten.

Theologie van het Christelijk Zionisme

De eigenlijke theologie van het christelijk zionisme, ook wel bijbels zionisme genoemd, ondersteunt het recht van het Joodse volk om op schriftuurlijke gronden naar hun vaderland terug te keren. De bijbelse basis voor het christelijk zionisme wordt gevonden in Gods verbond met Abraham. Het was in dit verbond dat God Abraham koos om een ​​natie te baren waardoor Hij de wereld kon verlossen. Om dit te bereiken schonk Hij hun een land waarin ze konden bestaan ​​als deze uitverkoren natie.Het christelijke zionisme wordt overal in de Hebreeuwse Geschriften bevestigd. De grote en kleine profeten bevestigden consequent deze nationale roeping aan Israël, beloofden haar toekomstig herstel in het land na een periode van ballingschap, en spraken over haar geestelijke vernieuwing en verlossing die licht in de wereld bracht.

Het christelijk zionisme verschilt van de vervangingstheologie, die leert dat de speciale relatie die Israël had met haar God in termen van haar nationale bestemming en haar nationale thuisland verloren is gegaan vanwege haar afwijzing van Jezus als Messias, en daarom is de Kerk de “Nieuwe Israël”. De Kerk heeft toen alle aan Israël beloofde zegeningen geërfd, maar de oordelen en vloeken blijven nog steeds gunstig over het Joodse volk.

In plaats daarvan leert het christelijke zionisme uit de Schriften dat Gods verbond met Abraham vandaag de dag nog steeds geldig is. Er blijft een nationale bestemming over het Joodse volk en haar nationale thuisland is haar eeuwige bezit ter vervulling van Gods plannen en doeleinden voor haar. De nieuwtestamentische geschriften bevestigen niet alleen het verbond met Abraham, maar ze bevestigen de historische missie van Israël en dat de gaven en roeping van Israël onherroepelijk zijn.

Het christelijk zionisme is dus niet gebaseerd op profetie of eindtijdgebeurtenissen. De meeste christelijke zionisten zijn het er echter mee eens dat Israëls terugkeer op het wereldtoneel, als vervulling van Gods beloften aan haar, erop wijst dat er nog andere gebeurtenissen zullen volgen die in de Bijbel zijn geprofeteerd.