Door David Parsons, ICEJ Vice-President

“En het zal geschieden dat een ieder die over is van alle volken die tegen Jeruzalem zijn opgetrokken, van jaar tot jaar zal optrekken om de Koning, de Heer der heerscharen, te aanbidden en het Loofhuttenfeest te vieren.” Zacharia 14:16

Sommigen vragen zich misschien af ​​waarom er elk jaar duizenden christenen naar Jeruzalem komen om het Loofhuttenfeest te vieren? Is dit tenslotte geen “Joodse feestdag”? Het antwoord ligt in de unieke universele betekenis van dit oude bijbelse festival en de relevantie in het verleden, het heden en de toekomst voor alle naties.

Elke bijbelse feestdag die aan het Joodse volk wordt gegeven, heeft deze drie aspecten. Israël kreeg de opdracht om de feestdag in het heden te vieren om iets te herinneren dat God in het verleden heeft gedaan, en vanwege een toekomstig profetisch doel dat in elk feest verborgen is.

Zo beginnen Joden elke week de Shabbat met het aansteken van twee kaarsen, die staan ​​voor “Houden” en “Herinneren”. Daarbij herinneren ze zich hoe God rustte op de zevende dag van de schepping, terwijl ze ook uitkijken naar de duizendjarige rust die voor de hele aarde is beloofd.

Evenzo kijken Pesach en Pinksteren terug op de grote uittocht uit Egypte en het geven van de wet op de Sinaï, terwijl hun verborgen profetische doeleinden werden vervuld in de dood en opstanding van Jezus en de geboorte van de kerk vijftig dagen later.

Het Loofhuttenfeest, of Soekot, is het derde grote jaarlijkse bedevaartsfeest wanneer het Joodse volk samenkomt in Jeruzalem, niet alleen om Gods voorziening in de woestijn te gedenken, maar ook om vooruit te kijken naar dat beloofde Messiaanse tijdperk waarin alle naties naar Jeruzalem zullen stromen om aanbid de Heer.

Een feest voor alle mensen

Loofhutten is echter uniek omdat de volkeren in de oudheid ook werden uitgenodigd om in deze tijd naar Jeruzalem te komen om samen met het Joodse volk de Heer te aanbidden. Deze traditie kwam voor het eerst voort uit het gebod dat aan Mozes werd gegeven dat Israël zeventig stieren moest offeren in Soekot, die werden geofferd voor de zeventig naties die afstamden van Noach (zie Numeri 29:12-35).

Toen Salomo later zijn tempel in Soekot inwijdde, riep hij ook de Heer aan om de gebeden te horen van alle buitenlanders die daar zouden komen bidden (2 Kronieken 6:32-33). Zo waren Jeruzalem en de Tempel zelf vanaf het begin voorbestemd om een ​​“huis van gebed voor alle volken” te zijn (Jesaja 56:7; Mattheüs 21:13).

Een tweede uniek aspect van Soekot is dat het een feest van vreugde is. Het is een herfstoogstfeest dat met grote vreugde gevierd moet worden bij het binnenhalen van de vruchten van het land. Israël werd ook geroepen om de naties te onderrichten in de wetten van God en het volk moest vreugde scheppen in deze taak. Zo dient Soekot ook als een voorbode van de vreugdevolle inzameling van de naties in de laatste dagen.

Het verleden: de God van Voorzienigheid gedenken

Het meest zichtbare symbool van Soekot is de kleine hut of hut waarin de Israëlieten het bevel kregen om gedurende de acht dagen van het Loofhuttenfeest in te wonen (Leviticus 23:33-43). Joodse families in heel Israël bouwen deze kraampjes op hun terrassen en balkons en versieren ze met kleurrijk fruit, linten en afbeeldingen. Sommige gezinnen eten hun maaltijden in de soeka en slapen er zelfs ‘s nachts.

Deze dunne hutten dienen als een herinnering aan Israël dat ze ooit in geïmproviseerde hutten woonden tijdens de veertig jaar van omzwervingen in de wildernis. Het was een barre omgeving en ze waren totaal afhankelijk van de Heer. Maar gedurende die tijd was God altijd trouw om te voorzien in water, manna, kwartels en al het andere dat ze nodig hadden om hen in de dorre woestijn te onderhouden. Hij was zelfs overdag een wolkkolom en ‘s nachts een vuurkolom – een schaduw van de middagzon en dan warmte en licht in de duisternis.

Hij is inderdaad Jehova Jireh, de “Heer die voorziet”, en die zelfs in een offer voor onze redding heeft voorzien (Genesis 22:14). Er is dus alle reden voor christenen om ook de trouwe voorziening van de Heer in ons leven in Soekot te vieren.

Het heden: zijn aanwezigheid vandaag vieren

Soekot markeert ook het binnenhalen van de oogst aan het einde van het zomerseizoen, wat zorgt voor voedsel voor de komende winter. Er is momenteel ook een grote oogst van zielen uit alle hoeken van de wereld in het Koninkrijk van God. Ook dit geeft ons reden om feest te vieren, aangezien christenen van over de hele wereld samenkomen om de Heer te aanbidden in Soekot, Jeruzalem.

Het zal sommigen misschien verbazen, maar Jezus vierde ook het Loofhuttenfeest. Het boek Johannes, in hoofdstuk 7, vertelt ons dat de discipelen een jaar lang naar Jeruzalem gingen voor Soekot, maar Jezus bleef achter en kwam toen in het geheim naar boven. Toen stond hij op de laatste “grote dag van het feest” in de tempelhoven en riep uit: “Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij komen en drinken. Hij die in Mij gelooft, zoals de Schrift heeft gezegd, zal uit zijn hart rivieren van levend water stromen.” (Johannes 7:37-38)

Soekot is dus een tijd voor christenen om zich te verheugen in de blijvende aanwezigheid van de Heilige Geest in onze aarden vaten.

De Jeruzalem-mars.

De toekomst: de vreugde van de Heer binnengaan

De profeet Zacharia voorspelt een tijd waarin alle volken van jaar tot jaar naar Jeruzalem zullen opstijgen om ‘de Koning, de Heer der heerscharen, te aanbidden en het Loofhuttenfeest te vieren’ (14:16). Dus houden we Soekot nu vanwege dat toekomstige profetische doel dat verborgen is in dit unieke festival dat binnenkort zal worden onthuld – en het heeft te maken met de wederkomst van de Heer.

Gedurende het Messiaanse tijdperk zal de hele wereld dit feest vieren omdat ik geloof dat het de terugkeer van Jezus naar de aarde zal markeren. Duizend jaar lang zullen we terugkijken op de dag van zijn verschijning om de troon van David in Jeruzalem op te nemen en de wereld te oordelen in gerechtigheid en vrede.

Op dat moment zullen alle naties verplicht zijn om deel te nemen aan deze jaarlijkse bijeenkomst, maar voor nu is het vrijwillig. Maar wanneer christenen nu massaal naar Jeruzalem komen om het Loofhuttenfeest te vieren, dient het als een krachtige geloofsbelijdenis dat we geloven dat de dag komt dat de aarde eindelijk tot rust zal komen in de Messias, de Koning van Israël.

De afgelopen veertig jaar zijn duizenden christenen van over de hele wereld elk najaar naar Jeruzalem gekomen om het Loofhuttenfeest te vieren, gesponsord door de International Christian Embassy Jerusalem. Ze komen met veel verwachting om deel te nemen aan een dynamische aanbiddingservaring, wetende dat Degene die we aanbidden binnenkort op Zijn troon zal zitten in deze grote stad. Het vieren van Soekot geeft ons nu inderdaad een voorproefje van de vreugde van de komende tijd.